Hvilken kjøleteknikk bruker dere? Og Hvor effektiv er den?

Fordi vi har plagdes FÆLT med tett platekjøler :rasende: Så har vi nettopp bygget oss en ny motstrømskjøler av 13 meter 12mm kobberrør. Vi har testet denne med kokende vann og pumpe, og finner at vi kjøler 25 liter kokende ned til 17 °C  på ca 5.5 minutter (4,5 liter/min)  Vannet inn holder 9,5 °C.

Lurer litt på hvor effektive deres kjølere er.  Hvilke volumer, og hvilken tid bruker dere. Å ikke MINST, hvilken temperatur ender dere opp med? ( Volum, Tid Og temp)

Undrende hilsen

Myra Bryggerlaug

Bruker en Ø=8 mm - 10 m lang "submerged" kjøler av kobber som senkes nedi vørteren 10 min før kokeslutt. Kjøler så vørteren (ca. 20 liter) ned til 40 - 50 [sup]o[/sup]C på rundt 5 min ved å beveg kjøleren opp og ned for å få konveksjon. Lar den så stå uten konveksjon (siden det er litt slitsomt  ;)) til den når ca. 15 grader, noe som tar et kvarters tid. Etter omstikking, litt herjing og risting for oksygenets skyld har temperaturen i vørteren økt til ca. 19 grader og jeg overlater resten av arbeidet til gjæren :biersmile:

Fettern skrev:
Bruker en Ø=8 mm - 10 m lang "submerged" kjøler av kobber som senkes nedi vørteren 10 min før kokeslutt. Kjøler så vørteren (ca. 20 liter) ned til 40 - 50 [sup]o[/sup]C på rundt 5 min ved å beveg kjøleren opp og ned for å få konveksjon. Lar den så stå uten konveksjon (siden det er litt slitsomt  ;)) til den når ca. 15 grader, noe som tar et kvarters tid. Etter omstikking, litt herjing og risting for oksygenets skyld har temperaturen i vørteren økt til ca. 19 grader og jeg overlater resten av arbeidet til gjæren :biersmile:

Hvilket Volum kjøler du da?

Edit
Uuuups. My bad. skulle lest litt bedre :lese:

Torga skrev:
Fordi vi har plagdes FÆLT med tett platekjøler :rasende: Så har vi nettopp bygget oss en ny motstrømskjøler av 13 meter 12mm kobberrør. Vi har testet denne med kokende vann og pumpe, og finner at vi kjøler 25 liter kokende ned til 17 °C  på ca 5.5 minutter (4,5 liter/min)  Vannet inn holder 9,5 °C.

Lurer litt på hvor effektive deres kjølere er.  Hvilke volumer, og hvilken tid bruker dere. Å ikke MINST, hvilken temperatur ender dere opp med? ( Volum, Tid Og temp)

Undrende hilsen

Myra Bryggerlaug

Hvor stort er røret til kjølevannet ?

80 liter fra 100-20 grader på 13 min med 4 grader kjølevann
Kjøleren er 2x5 meter 12 mm. kobberrør og omrøring.
Jeg anser dette som en effektiv kjøler, men din ligger ikke noe tilbakenfor denne.

Jeg bruker en nedsenkbar kobberkjøler ytre diameter på røret er 10 mm, ca 7,5 m langt. Kjøler en batch (22,5 liter) fra kok til 17 C på 7 min (et par min. lenger sommerstid). Jeg rører mens kjølingen pågår. Kjølte fra kok til 11 C på 20 min. for to dager siden.

Ved å bruke en motstrømskjøler så vil vørteren i kokeren holde 95+ °C helt til kokeren er tom.

Til høsten har vi planer om å bygge et bryggeri med en bryggakapasitet på rundt 170 liter. Med den pumpen vi nå har, så vil det ta oppmot 40 minutter før vi har tømt kjelen, å dermed kjølt alt.

Hva kan være resultatet av at vørteren i kokeren får stå såpass lenge med høy temperatur?

Det er alltids en mulighet å kjøre en sirkulasjon fra kjøleren tilbake i toppen av kokeren for på den måten å kjøle hele batchen på en gang. Dette vil da ta en del mer tid.. ca 40 min får hele batchen er nedkjølt.

Noen Tanker rundt dette?

Vel, du risikerer at mere av de aromatiske oljene fra de siste humletilsetningene fordamper bort, alså får du mindre aromapreg på ølet. Det kan vel kanskje kompenseres ved å tilsette litt humle under avkjølinga? Men ved 40 min bør du kanskje tenke på å bruke en hopback.

Som nevnt er det vel stortsett humlearomaen og smaks humlen til en grad, som lider av det.
Men dette kan man lett overkomme ved f.eks. hopback og/eller tørrhumlings.

Når det gjelder resirkulering av vørteren tilbake i kjelen under kjøling, så er jeg neimen ikke sikker på hva som er lurt. Hvis man tar utgangspunkt i at begge metodene tar 40 min. Ved resirkulering vil dette innebære ganske sakt avkjøling, noe som gir fare for dannelse av svovel forbindelser (DMS) og lite cold break. På den andre siden, uten resirkulering, vil man få veldig hurtig avkjøling og som nevnt tidligere fare for tap av smaks- og aromahumle. Jeg tenkte selv å benytte denne metoden en gang med endte tilslutt opp med en immersion chiller. 

Det er helt sikkert noen som kan svare my bedre på dette her en meg :yes:

Tilbake
Topp