Hvetemalt etc.

Hei!
Blir litt forvirret her. Jeg mener å ha lest her at flaket hvete, ikke skal kokes, men hos leverandører står det at den skal kokes i 30 min??
Hva og hvordan fungerer Torrefied Wheat, noen steder leser jeg at det er noe kliss og at man bør bruke rice hulls for å unngå at det går tett.
Hva er fordelen, om der er noen, i forhold til å bare bruke hvetemalt?
Er det noen som har erfaring der ute, som vil dele sin viten?

Per N skrev:
Hei!
Blir litt forvirret her. Jeg mener å ha lest her at flaket hvete, ikke skal kokes, men hos leverandører står det at den skal kokes i 30 min??
Hva og hvordan fungerer Torrefied Wheat, noen steder leser jeg at det er noe kliss og at man bør bruke rice hulls for å unngå at det går tett.
Hva er fordelen, om der er noen, i forhold til å bare bruke hvetemalt?
Er det noen som har erfaring der ute, som vil dele sin viten?

Det som står om flaket hvete (hos bla. Petit og Brouwland) om at det må kokes, er rett og slett feil. Flakene har gått gjennom en dampvalse hvor stivelsen blir gelatinisert slik at de kan brukes uten koking. Dette er jo også egentlig hele poenget med flak...

Torrefied hvete er "puffet" ved at den er varmet opp. Dette kan også brukes uten koking. Etter sigende bidrar det også med litt smak pga. varmebehandlingen.

Hvetemalt vil, siden et er maltet, gjerne gi litt annerledes munnfølelse og kanskje et noe annet brødpreg i ølet (også dette pga. varmebehandlingen av maltet).

Hei!
Takk for svar Gahr.
Slike feil hos leverandør burde rettes.
Egentlig ville jeg til brygget mitt brukt flaket hvete, det har jeg brukt før, men når jeg lager en bestilling til Brygg selv, så har han bare hvetemalt og torrefied wheat.
Siden frakten er så dyr, blir det ekstra dyrt når man må handle på flere plasser. Men kan jeg få svar på et spørsmål til? Vil det være like greit å bruke torrefied wheat, som hveteflak? Eller er det som jeg leste et sted at dette blir til noe kliss / grøt? Har ingen erfaring med dette.  Eller bare bruke hvetemalt? Brygget jeg skal brygge er Wit / Weizen.

Per N skrev:
Hei!
Takk for svar Gahr.
Slike feil hos leverandør burde rettes.
Egentlig ville jeg til brygget mitt brukt flaket hvete, det har jeg brukt før, men når jeg lager en bestilling til Brygg selv, så har han bare hvetemalt og torrefied wheat.
Siden frakten er så dyr, blir det ekstra dyrt når man må handle på flere plasser. Men kan jeg få svar på et spørsmål til? Vil det være like greit å bruke torrefied wheat, som hveteflak? Eller er det som jeg leste et sted at dette blir til noe kliss / grøt? Har ingen erfaring med dette. Eller bare bruke hvetemalt? Brygget jeg skal brygge er Wit / Weizen.

Har sagt fra til Petit-Ola før, men det har ikke blitt endret.

Jeg ville ikke byttet ut hveteflak med torrefied like for like. Det vil gi litt for store smaksforskjeller. Hvorvidt det blir noe kliss eler ikke er jege usiker på, men det burde nok egentlig gå bra. Du kan eventuelt bytt ut flakene med 50 % hvetemalt og 50 % torrefied.

Tilbake
Topp