Torskarr
Norbrygg-medlem
Planla helgens brygg, en amerikansk hveteøl, og satt starter på gjær og alt. Jeg skulle teste ut havre i denne, så her var uansett duket for eksperimentell bygging, men det ble mer utenfor allfarvei enn jeg regnet da jeg ikke fant hveten i kornlageret, og resten var ready to go og butikken stengt. Jeg endte opp med en grain bill uten hvete!
Videre hadde jeg to pakker french saison fra Wyeast klare, for jeg skulle kjøre en Bach av dette på samme maltblanding.
Slik var grain bill:
9,5 pils
3 pale
1,5 havre
0,2 crystal 100
Tot 14,2 kg til ca 70 liter
Mesker på ca 65-66 i halvannen time
Tar en litt spontan endring i humlingen:
40g citra på 20 min
50g styrian golding på 20 min
60g citra på 7min
Deler batchen i to dunker:
French saison, wyeast3711 på 22 grader
American hefe, WLP320 på 17 grader
Øvrige data:
Farge ca 9 EBC, OG 59, 24 IBU
Spørsmål: Hvordan blir min hveteøl, som da ikke har hvete i seg? Hvordan blir det med havre i dette også? Noen kommentarer?
Kunne tenkt meg forslag på eventuell krydring av denne (sitronskall, tørrhumling etc) for å gjøre den om til en frisk pils kanskje?
Videre hadde jeg to pakker french saison fra Wyeast klare, for jeg skulle kjøre en Bach av dette på samme maltblanding.
Slik var grain bill:
9,5 pils
3 pale
1,5 havre
0,2 crystal 100
Tot 14,2 kg til ca 70 liter
Mesker på ca 65-66 i halvannen time
Tar en litt spontan endring i humlingen:
40g citra på 20 min
50g styrian golding på 20 min
60g citra på 7min
Deler batchen i to dunker:
French saison, wyeast3711 på 22 grader
American hefe, WLP320 på 17 grader
Øvrige data:
Farge ca 9 EBC, OG 59, 24 IBU
Spørsmål: Hvordan blir min hveteøl, som da ikke har hvete i seg? Hvordan blir det med havre i dette også? Noen kommentarer?
Kunne tenkt meg forslag på eventuell krydring av denne (sitronskall, tørrhumling etc) for å gjøre den om til en frisk pils kanskje?