Hva skjer her egentlig !!!!

TO

Fortsetter bare og skumme igjennon og over gjærlåsen.

Dette er en Amerikansk Amber Ale som ble brygget igår kveld.

Gjær som blir brukt er en pk White Labs #WLP001.

Noen som har hvert borti dette?

Vedlegg

• DSC_0600.JPG
    DSC_0600.JPG
    85,2 KB · Sett: 164
  • DSC_0602.JPG
    DSC_0602.JPG
    84,3 KB · Sett: 157
Ikke unormalt. Gjæren har full fest. Bare tørk av og etterfyll gjærlåsen når det har gitt seg.

• Like
Reaksjoner: TO
Men du har lite headspace i karet. Du bør faktisk lage litt mindre batcher til det karet der. Bare vent til du skal lage en hefe, da er det der ingenting :)

• Like
Moro! Hvilken temperatur gjærer du dette på? Jeg satt en IPA i går med WLP-001, ble synlig aktivitet i gjærlåsen etter 7-8timer, men jeg har dunken stående i et rom som holder 14-15 grader på gulvet og mulig en grad høyere litt lenger opp, dunken holder 17-19 grader og det plopper som bare det i gjærlåsen, men pga tempen vil jeg tro, så det ikke verdens største gjærtopp. Har 8liter headspace i dunken også da, så om tempen går opp får jeg neppe samme problem, hehe.

Den står i en bod som holder mer eller mindre konstant temp på 18- 19 grader.

Men du har lite headspace i karet. Du bør faktisk lage litt mindre batcher til det karet der. Bare vent til du skal lage en hefe, da er det der ingenting :)

Skulle til å skrive det samme da jeg så bildene. Jeg ville blitt enormt overrasket om det der ikke hadde skjedd dersom jeg hadde fylt gjæringskaret så fullt.

Du bør ikke ha gjærlåsen sittende i. Det blir trykk i karet, og det stresser gjæren. (Men det skal visstnok ha den ene positive effekten at det bremser fuselproduksjon:).) Lag et system med en utblåsningsslange som kan lede gjærskum og karbondioksyd ned i en flaske med vann el.lgn..

• Like
Tilbake
Topp