Er det nokon som har brukt humle frå Gaulosen (søraust for Trondheim)? Eg har brygga eit øl med "wet hops" der i frå, men eg er usikker på om det er trygt å drikke
Eventuellt, er det andre som har erfaring med wet hopping av villhumle?
Tror ikke du skal engste deg, med mindre humla er plukket langs med motorveier eller andre forurensninger. Viltvoksende humle i skandinavia er høyst sansynlig etterlatenskaper fra gamle humleplantasjer. Ett av argumentene er at det er betydelig overvekt av hunnplanter i skandinavia. Ved frøformering blir andelen hannplanter mye større (selv om jeg tror hunnplantene blir i flertall også ved frøformering. Tror det sto det i nye boka mi). Det som er litt kult er at forskninga på humlegården til nordiska museet viser at genvariasjonen i det innsamlede materialet i sverige er mye større enn variasjonen i de komersielt dyrkede typene på kontinentet. Jeg brygger til neste helg med den ene av de fire gamle norske humleklonene jeg holder liv i som hittil gir blomster. Det ble ett lite prøvebrygg i fjor som lovet godt. Den stammer fra værne kloster i rygge. Jeg oppfordrer alle til å teste ut de humleklonene som finnes der ute. Mulig vi sitter på gull i det norske landskapet!
Tusen takk! Det var jo genialt! Da blir det humlejakt i helga
(mangler emoji for humle, pære var det som lignet mest
EDIT:
Blir spennede å se om man finner... Noen av registreringene i "nabolaget" var fra 1886 med en nøyaktighet på 1500 meter. De nyeste er heldigvis litt mer presise, 2008 og 7 meter. Kan dette bli den nye geocachingen for ølnerder?
Ja, det er berre å parkere ca her : http://norgeskart.no/#17/262634/7032521
Så kan ein traske sør-vest og plukke humle. Kanskje litt seint på året å gjere deg no? kan hende dei er nokså brune. Ølet som eg har er frå 2014, ein lager med kun humle frå Øysand. Eit kapablet øl, men ikkje noko å skrive heim om
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.