Høy fg?

Brygget en juleale med denne malten(basert på Saint Arnold Christmas ale):
5.0 kg 2-row pale malt
0.37 kg Munich malt
0.20 kgCaraMunich malt (40 °L)
0.20 kg Special B malt
0.54 kg CaraVienne malt (20 °L)

Gjæren jeg brukte var wlp-002. Nå har bøtta stått i ca 19 dager og aktiviteten har vært fin. Slitt litt med å holde jevn temperatur. Gjæringsprosessen produserte overaskende mye varme i starten og jeg måtte flytte bøtta ned i kjeller, og så opp igjen en uke senere når den hadde roet seg.
Nå virker det som at gjæringen er ferdig, men jeg måler foreløpig FG mellom 1.016 - 1.014. Litt høyt i forhold til hva jeg er vant til. Skal flaske ølet, og er redd for flaskebomber. Eller tilsier maltprofilen og gjæren at alt stemmer?

Hei

En juleale skal vel være litt søt, så FG høres på ingen måte unormal ut.

Hva var OG?

Du kan trygt la den stå en uke til hvis du er usikker på om den er ferdig. Øl har som oftest godt av at man er litt tålmodig.

Lagde du stor nok gjærstarter, luftet du vørteren godt nok, hva slags temperaturer ble den utsatt for under gjæringen?

mvh
Jørgen

Har OG målingen notert hjemme et sted, skal sjekke i ettermiddag.
Gjærstarter var en liter og luft ble ristet inn. Har god erfaring med det.
Temperaturen under gjæring var mildt sagt ustabil. Fra 23-24 grader til 16c (neste batch blir under oppsyn av stc-1000).
Fikk litt panikk da startgjæringen utviklet mye varme; 17c i rommet og 24c i bøtta.

Høres riktig ut det, WLP002 har litt lavere utgjæringsgrad enn mange andre gjærtyper. Er jo bare fint at en juleøl har litt restsødme synes nå jeg. Forøvrig har jeg samme erfaring som deg når det gjelder varmeproduksjonen under stormgjæringen med WLP002, den tar av noe sinnsykt, og det formelig koker i gjæringskaret et par dager!

Tilbake
Topp