Høy FG to batcher på rad

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Kan pitching ved 15 grader være FOR kaldt for Wlp001?

Ved mine to siste batcher har jeg i mangel av kjøleskap forsøkt å skape best mulig forhold for gjæren ved å pitche ved 15 grader og deretter satt dunken i et rom med 18-19 graders temperatur, med økning til 22 helt på tampen. Jeg har brukt WLP001, satt stor nok starter (brukt Mr Malty og Brewer's Friend) og tilført ren O2 ved pitching.

Hop Sanatorium-ølet mitt stoppet på 1,020, og etter to uker karbonering smaker det nå mer beskt enn bittert. (Jeg vet ikke hvordan jeg skal kjenne igjen ev. usmaker, men håper i alle fall smaken kan bli bedre med litt lagring.)

Jeg brukte samme fremgangsmåte på Lucky Jack-klonen som nå har stått i 11 dager og ser ut til å ha stoppet på 1,014. Lukter og smaker bra, og har framdeles et solid lag med krausen på topp. Ser ikke ut til å reagere nevneverdig på forsiktig skvulping. Har nå satt opp romtemperaturen til 23 grader. Satser på å coldcrashe til helgen (utendørs, hvis forholdene tillater det).

Ved tidligere batcher med dårligere temperaturkontroll og uten tilført O2 har det gjæret helt ut uten problemer med samme gjær.

Jeg har lest at Wlp001 skal være hardfør og av lav pitchetemp kun skal gjøre den litt tregere i starten. Men kan den rett og slett ha gir seg for tidlig pga for lav temperatur?

Det eneste annet jeg kan se at jeg kan ha bommet på er at jeg nok brukte litt for lite vann (et par dl kanskje) i gjærstarteren. Jeg målte ikke SG, men kan vel da anta at den var noe høyere enn det optimale 1,040.

En annen forskjell fra mine to foregående batcher er at jeg nå stegmesket istedenfor single-step (begge iht oppskriften). Jeg bruker Speidel og har full kontroll på temperaturene.

Noen tips?

Hvilke temperaturer og tider brukte du til stegmeskingen? Er det mulig at du har fått ut noen komplekse sukkerarter som kan forklare FG'en din?

At det smaker beskt kan være så enkelt at ølet er ungt enda. Gi det litt lengre lagring, så ordner det seg sikkert :)

Disse to batchene ble mesket med hhv. 62 grader i 25 min, 70 grader i 20 min, 77 grader i 5 min og innmesk 52 grader, 67 grader i 20 min, 72 grader i 20 min, 78 grader i 5 min.

De to foregående batchene som gjæret bedre ut ble mesket på 65/66 grader i 60 min, deretter 78 grader i 5 min.

Tenker at steget ditt på 70 og 72 grader kan være synderen.
Ved den temperaturen er det alpha amylase som gjør jobben, og da får du litt mer komplekse sukkerarter enn om beta amylase og/eller en kombinasjon av de to hadde gjort jobben.

Et kompromiss mellom de to kan du få ved å bruke et steg på 66-67 grader i stedet.

Sist redigert:
Dette følger Gahrs/Lervigs oppskrift hos Bryggselv, så jeg trodde dette skulle være trygt å følge.

Noen andre som har prøvd både stegmesking og ettstegsmesking (+ utmesk) på Bryggselvs oppskrifter og har erfaringer med ev. forskjeller her?

Jeg får se om jeg prøver meg på en single-step mash igjen neste gang for å se om det hjelper.

Sist redigert:
Uten å ha full oversikt, vil jeg anta at du muligens har underpitchet litt. Lag en større starter(øk pitch-rate). Har erfart at det alltid er bedre med for mye gjær enn for lite.

Hvis jeg legger inn oppskriften til ABC Hop Sanatorium i BeerSmith 2 med meskestegene som beskrevet, så gir den Est Final Gravity: 1.020.

Gi den litt tid. Blir nok bra :)

Sjekket i BeerSmith nå, og med mitt oppsett endte jeg på estimated FG 1,017. Og når det gjelder Lucky Jack, skal jeg ifølge oppskriften ende på 1,008-1,010, mens jeg i BeerSmith får etsimat på 1,011. Det er jo ikke SÅ far off, så om den viser samme FG i dag som på mandag så bærer det ut på balkongen for cold-crash.

Jeg kommer definitivt til å prøve meg litt fram med ulik meskeprofil heretter, og trolig beholde gjæringsregimet beskrevet innledningsvis likevel. Alltid vanskelig å vite hva uventede resultater skyldes for en nybegynner, men konklusjonen må vel være den vanlige: RDWHAHB. ;)

Nå aner jeg ikke hvor temp-proben i speidel sitter men hvis du ikke resirkulerer eller rører mye så vil det vel bli varmere i bunn en i resten av mesken. Så det steget på 62c kan jo egentlig ha vært lavere i størsteparten av mesken, da vil du få mindre konvertering av de sukkerartene enn det som er meningen.

Pumpen på Speidelen går kontinuerlig gjennom hele meskeprosessen, så temperaturen bør være jevn.

Men jeg kommer definitivt til å sammenligne multi- vs. ettstegsmesking framover.

Ser du skriver at du har laget "stor nok starter", ja. Men bare av nysgjerrighet. Når du bruker starter-kalkulatoren til Brewers Friend (bruker den selv), hvilken target pitch-rate legger du inn? Gjærmengde og helse er, i mine øyne, det viktigste for å ende på ønsket FG.

Ser du skriver at du har laget "stor nok starter", ja. Men bare av nysgjerrighet. Når du bruker starter-kalkulatoren til Brewers Friend (bruker den selv), hvilken target pitch-rate legger du inn? Gjærmengde og helse er, i mine øyne, det viktigste for å ende på ønsket FG.

Har ikke alle detaljene, men ifølge kalkulatorene skulle jeg ende med langt over 300 mrd celler for Lucky Jack-klonen (mot ca 220 mrd som mål ifølge oppskriften). Husker ikke hva tallene var for Hop Sanatorium-klonen, men jeg er generelt livredd for å underpitche og sørger alltid for å unngå det med god margin.

Mine to første batcher gjæret til sammenligning helt ut, og for den aller første laget jeg ikke starter og ingen av dem ble tilført ren O2, så det var derfor jeg stusset litt da de to sistnevnte tilsynelatende endte på for høy FG.

Basert på diskusjonen kommer jeg ikke til å endre på opplegget mitt rundt gjæringstemperatur i første omgang (for det virker vel bra?), men heller se på meskestegene neste gang.

Ja, da har du nok nok gjær. Det er mulig det da er meskingen, siden mye (alt?) av dagens malt er "modifisert" til å avgi mest snacks ved rundt 65 grader. Lykke til.

Tilbake
Topp