Høy fg, blir den altfor søt?

Hei,flasker en Vinens Lager i dag med eg 1.022. Og1.055
Elsker på 68 gjæret i 21 dager på 10.5 grader. W43/70 gjær.

Er sette unormalt høy eg med så høy mesketemp?

Og blir den altfor søt,eller kan den bli grei/drikkendes?

Hei,flasker en Vinens Lager i dag med eg 1.022. Og1.055
Elsker på 68 gjæret i 21 dager på 10.5 grader. W43/70 gjær.

Er sette unormalt høy eg med så høy mesketemp?

Og blir den altfor søt,eller kan den bli grei/drikkendes?

En lager skal normalt sett være noen hakk tørrere enn dette ja.
68c er høy mesketemp for pils. Da blir det en del sukker som ikke er gjærbart. Da blir OG for høy. Pils med og på 22? Kan bli spesielt. Men kanskje en god og rund dessert øl?
Det du imidlertid skal ha kudos for er gjæringstemp. Spot on.
Lager gjæres kaldt. Kan være en ide og øke til 16-18 da stormgjæring er over for å kvitte seg med diacetyl. Er det ikke på flaske kan du jo forsøke å kjøre opp temp på slutten og skake litt på bøtta.
(Kan få ned noen poeng til her)
Du har sjekket temp på væsken når du har målt SG her ? (Bør ligge på 20c.)

Viktig tips også på pils: mye gjær (dvs vær raus)

Ta sats : brygg igjen i påska : mesk på 62-64
Bruk plenty med gjær ..samme temp..
En OG på 50+ på pils er plenty

Mye mulig det blir artig øl.
Men er for søt som pils..

Lykke til

Sent from my iPad using Tapatalk

En lager skal normalt sett være noen hakk tørrere enn dette ja.
68c er høy mesketemp for pils. Da blir det en del sukker som ikke er gjærbart. Da blir OG for høy. Pils med og på 22? Kan bli spesielt. Men kanskje en god og rund dessert øl?
Det du imidlertid skal ha kudos for er gjæringstemp. Spot on.
Lager gjæres kaldt. Kan være en ide og øke til 16-18 da stormgjæring er over for å kvitte seg med diacetyl. Er det ikke på flaske kan du jo forsøke å kjøre opp temp på slutten og skake litt på bøtta.
(Kan få ned noen poeng til her)
Du har sjekket temp på væsken når du har målt SG her ? (Bør ligge på 20c.)

Viktig tips også på pils: mye gjær (dvs vær raus)

Ta sats : brygg igjen i påska : mesk på 62-64
Bruk plenty med gjær ..samme temp..
En OG på 50+ på pils er plenty

Mye mulig det blir artig øl.
Men er for søt som pils..

Lykke til

Takker for svar! Tok en diacetyl rest i 2 dager på 16 grader (dag 12-14) Var ingen usmak når jeg flasker, men frykter den blir for søt ja. Leste en som anbefalte 68 grader på Vinens,men det var nok for høyt ja.

Vasket gjæren så blir et nytt forsøk på sommerpils i påsken ja :)

Denne kunne jeg ikke la ligge. Elsker på 68 som er gjæret i tillegg, litt av en kink :p

Uansett. Det trenger ikke smake søtt. Fyldigere enn ønsket resultat blir den nok, men de sukkerartene som er igjen, de langkjedete, smaker ikke søtt, det er de kortkjedete sukkerartene som for det meste smaker søtt. Det er lett å kalle det søtt pga fravær av tørrhet, hvis du skjønner. Hvis det smaker direkte søtt så har gjæren gitt seg for tidlig og du har en ufullstendig gjæring.

Denne kunne jeg ikke la ligge. Elsker på 68 som er gjæret i tillegg, litt av en kink :p

Uansett. Det trenger ikke smake søtt. Fyldigere enn ønsket resultat blir den nok, men de sukkerartene som er igjen, de langkjedete, smaker ikke søtt, det er de kortkjedete sukkerartene som for det meste smaker søtt. Det er lett å kalle det søtt pga fravær av tørrhet, hvis du skjønner. Hvis det smaker direkte søtt så har gjæren gitt seg for tidlig og du har en ufullstendig gjæring.

Ser den ja,den va ikke søt på smak. Blir spennende å sjå korleis den blir. Så lærer ej noe av det også :)

Sant som Miguel her sier : Blir ratt helt suverent øl. De lange sukkerkjedene som gjæret ikke knasker skal/bør ikke være overrepresentert i en vanlig lager er vel det jeg tenkte på. Likevel kan det bli fyldig og suverent. Pils er nok ingen hokus pokus for de som kan det. Har seriøst selv aldri lykkes helt. Men har jo ikke brygget mer enn i 6mndr heller ;)

Sliter akkurat med din utfordring på en ale, men av helt andre årsaker [emoji85][emoji195]

Lenge har det gjæret nå?

Sant som Miguel her sier : Blir ratt helt suverent øl. De lange sukkerkjedene som gjæret ikke knasker skal/bør ikke være overrepresentert i en vanlig lager er vel det jeg tenkte på. Likevel kan det bli fyldig og suverent. Pils er nok ingen hokus pokus for de som kan det. Har seriøst selv aldri lykkes helt. Men har jo ikke brygget mer enn i 6mndr heller ;)

Sliter akkurat med din utfordring på en ale, men av helt andre årsaker [emoji85][emoji195]

Lenge har det gjæret nå?

Flasker den i dag,så den sto totalt i 3 uker.
Tok av en prøve for å måle fg. Men skulle vente med å måle fg til den var 20 grader,og der var den glemt. Hadde nok latt den stå en uke til om jeg viste eg var så høy.

Flasker den i dag,så den sto totalt i 3 uker.
Tok av en prøve for å måle fg. Men skulle vente med å måle fg til den var 20 grader,og der var den glemt. Hadde nok latt den stå en uke til om jeg viste eg var så høy.

Hvor mye gjær brukte du? Hvor mange pakker? Hvor stor batch?

22-23 l og 3 pakker w34/70. Oksygenering ved kraftig risting. Full kontroll på temp

Sist redigert:
Tilbake
Topp