høsting av gjær

Hei jeg har nå nettopp fått ferdig en Irish red, som supergjæret på 5 dager fra 1.054 til 1,002. Jeg la i etterkant merke til at mengden gjær kanskje var litt stor, selv om jeg bare brukte 2 poser flytende gjær. Da jeg høstet fra Den tyske lageren jeg lagde, så fikk jeg kanskje 1 dl med gjær, med irish red fikk jeg 4-5 ganger så mye. Det jeg lurer på er, hvordan vet jeg om jeg har nok gjær, og hva som er for mye når jeg bruker høstet gjær? Er det farlig om ølet gjærer på 5 dager mot 10-14?

Som informasjon så smaker Reden min fint av ristet malt, den kunne kanskje hatt litt mer markant smak av det og vært litt tykkere i smaken (råd hvordan en gjør det, har brukt Kilkenny oppskriften som ligger på forumet), ble noe sterk på 6.9%.

Ganderik skrev:
Hei jeg har nå nettopp fått ferdig en Irish red, som supergjæret på 5 dager fra 1.054 til 1,002.

Uff da...
Dette er ikke gjæren sin skyld....
Resultatet blir trolig alt for tynt.
Har du mesket selv er det kanskje mesket ved betydelig for lav temperatur.
Hvis ikke kan det være infeksjon eller ensymer som har tullet til vørteren din.
1,002 er noe i nærheten av komplett utgjæring av alt sukker.
Hvis dette er etter bare 5 dager vil det trolig bli enda tynnere etter ytterligere lagring.

Hei. Jeg fulgte oppskriften godt. Mesketemperaturene ble 62,5 skulle vært 67, og sprage temperaturen ble litt vell høy, skulle vært 78, men ble (om jeg ikke husker feil) 81. Infeksjon tror jeg ikke jeg har fått i den, da jeg var påpasselig med sterilisering osv.

Men mitt initielle spørsmål var gjærhøstingsmengde. Hvordan vet jeg om jeg har nok gjær i det jeg har høstet til å sette en ny batch? Kan en ha for mye gjær i en batch?

Ja, du kan ha for mye gjær eller for lite.
Gå inn på mrmalty.com sin yeast pitch calculator. Der kan du velge gjærslurry.
Da får du grei oversikt over mengde gjær

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

1.002 er veldig lavt. Jeg anbefaler å kalibrere hydrometeret ditt, dvs sjekke om det faktisk viser 1.000 for rent vann.

Tilbake
Topp