Høste gjær

DagD

Hallo Bryggere.

Jeg skulle i dag topphøste gjær fra en IPA, etter tips fra en ansatt på Kinn fikk jeg vite at de høster etter fire dager. I dag da jeg skulle høste var det bare et tynt lag med skum på toppen, og en del gugge rundt randen. Jeg tok både skummet og guggen. Dette står nå i kjøleskapet.

Rett eller galt??

Det er ikke alle gjærtyper som egner seg så godt til topphøsting, så det er ikke tilfeldig at Kinn bruker de gjærtypene de gjør :) Hvilken gjær brukte du?

Trodde det var guggen som skulle vekk etter 2 dager, så vente 2 dager og høste hele topplaget.
Da ser topplaget ut som hjernemasse.

Mulig eg husker feil.

Tor-Henning skrev:
Trodde det var guggen som skulle vekk etter 2 dager, så vente 2 dager og høste hele topplaget.
Da ser topplaget ut som hjernemasse.

Mulig eg husker feil.

Dette er det som stemmer mest ja.

TS har samlet sammen masse proteiner og søppel som egentlig ikke burde vært med.

Kinn bruker Wyeast 1318, en gjær som egner seg glimrende til topphøsting.

Tja, ser ut som stormgjæringen gikk litt fortere enn forventet og hele kaken er gått til bunns, får følge litt bedre med neste gang slik at jeg ikke går glipp av godsakene, det var forøvrig en 007 som ble brukt. Takker uansett for innspill, godt at jeg ikke tok sjansen på å dumpe guggen i påfølgende brygg :ilike:

Synes det er varierende å topphøste WLP013 også. Eller er det bare meg? Noen ganger er det high krausen, andre ganger knapt skum.

Lurer litt på om noen gidder å hjelpe meg litt med en ting.
Jeg skal brygge en blond i morgen  med wlp 400. Tenkte å prøve å topphøste for så å brygge en wit noen dager etter.
Så var det dette med mengde. Jeg har forstått at når du topphøster så er gjæren i toppform.  Har lastet ned mr Malty men der blir jeg ikke klokere i forhold til dette.

Blir det feil å fylle to rør  med topphøstet gjær tilsvarende det du kjøper og lager en starter av det?
Eller er det helt andre kriterier som gjelder?

Høst godt med topphøstet gjær, la det synke sammen i det du høster i. Bruk repitching from slurry kalkulatoren hos mrmalty og voila!

borander skrev:
Høst godt med topphøstet gjær, la det synke sammen i det du høster i. Bruk repitching from slurry kalkulatoren hos mrmalty og voila!
Hvor lang tid tar det normalt sett for å synke sammen?
Fant i alle fall ut det ikke var så lurt å høste det etter du var ferdig med kok på det du skulle bruke det til...

Det ble en liter med skum og kjafs i røra så får vi se.

Edit: herr Malty ville ha en dl med gjær.

Skulle til å sette CC på denne pilsen med wyeast 2007 etter tre ukers gjæring. Har aldri opplevd et slikt gjærlokk over vørter før. Hvorfor har dette skjedd? Og kan denne høstes? Eller jeg har høstet, men kan den brukes :)

Vedlegg

• IMG_1452.JPG
    IMG_1452.JPG
    113,3 KB · Sett: 60
Det er bare en helt tett kake som henger fast i kantene, derfor den ikke har falt. CO2 holder den oppe.

Ca 350*10 mrd celler. Teoretisk, men praksis avviker nok.

Edit. Sorry det ble feil. Bra jeg kom på det. Det blir nok gjær til å pitche i en vørter med 10x gravitypoeng, men det blir laget ca 3-5 ganger så mange under et gjæringsforløp.

Sist redigert:
Tilbake
Topp