Martin E skrev:Det er helt klart en fordel med tynnvegga rør i varmevekslere og kjølere.
Jeg er veldig imponert over prosjektet ditt, du tar ingen snarveier.jeg liker det.
ehansen skrev:
Bjarte H skrev:Det kommer nok en litt mer grundig beskrivelse etter hvert, men det er iallefall snakk om 1/2" NPT rustfri kuleventil med elektrisk actuator. Den ligner veldig på de som selges av oscsys.com, utenom i fargen (som var grunnen til at jeg ikke kjøpte fra oscsys, forfengelig som jeg er). Jeg fikk produsert 12 stk. i kina koblet likt som oscsys sine, som er 3 ledninger. 2 for 12V og den siste for styring. Når ventilen får positiv styrestrøm, mellom 3 og 24V eller noe i den duren, åpner den og når styrestrømmen slås av stenges ventilen. Jeg husker ikke åpningstiden nå, men det er snakk om ca. 3 sekunder.
Huus skrev:Bjarte H skrev:Det kommer nok en litt mer grundig beskrivelse etter hvert, men det er iallefall snakk om 1/2" NPT rustfri kuleventil med elektrisk actuator. Den ligner veldig på de som selges av oscsys.com, utenom i fargen (som var grunnen til at jeg ikke kjøpte fra oscsys, forfengelig som jeg er). Jeg fikk produsert 12 stk. i kina koblet likt som oscsys sine, som er 3 ledninger. 2 for 12V og den siste for styring. Når ventilen får positiv styrestrøm, mellom 3 og 24V eller noe i den duren, åpner den og når styrestrømmen slås av stenges ventilen. Jeg husker ikke åpningstiden nå, men det er snakk om ca. 3 sekunder.
Kan ventilane tvangsåpnes manuellt?
KVS skrev:En veldig inspirerende tråd og et fantastisk flott arbeid du gjør.
Er det en grunn til at du har gått for 2-veis ventiler og ikke 3-veis ventiler? Det ville vel redusert antall ventiler og samtidig kanskje gjøre styringen enklere?
Oddvar Demmo skrev:Har du ikke link til ventilene du bruker, eller bare navnet/type ?
Bjarte H skrev:4) Jeg visste at jeg ville ha en illustrasjon som viste bryggeriets status (hvilke ventiler som er åpne, pumper som er på osv.), og det er enklere å få til med ventiler som er åpne eller lukket fremfor i posisjon a eller b
Bjarte H skrev:ehansen skrev:
Stilig! Jeg har hørt om å fryse ned rør med såpevann før bøying før faktisk, kanskje jeg skal teste på noen smådeler
Fikk kveilt litt i morges. Kostet noen kalorier å redusere kveilen fra 60cm til 17cm i diameter, men resultatet ble ganske bra. Spesielt med tanke på at hendene var det eneste verktøyet som ble brukt ;D
![]()
Eriki skrev:Brukte du WS8 på dette også, salt, eller ingenting?Skal begi meg ut på kveiling snart jeg også..
![]()
Bjarte H skrev:Eriki skrev:Brukte du WS8 på dette også, salt, eller ingenting?Skal begi meg ut på kveiling snart jeg også..
![]()
Brukte WS8 ja. Uten noen form for fyllmasse tror jeg at røret kollapser rimelig kjapt![]()