Hjelp

Duckboot

Norbrygg-medlem
Fyrte opp et Muntons Nut Brown ølsett her i går. Rehydrerte og Pitcha gjær som på de 2 andre Muntons Nut Brown jeg har brygget. Nå ca 24 timer etter så er det ikke et eneste lite plopp i gjærlåsen. Stått mørkt og på 21 grader sharp har den også. Hva kan ha skjedd, og hva kan jeg gjøre for å berge dette?

Sikkert tusen lignende spørsmål på forumet. Sikker så enkelt som at lokket ikke er tett. Uproblematisk.

Forøvrig, er det temp i karet eller i rommet som er 21 grader? Husk at tempen stiger flere grader under stormgjæringen.

Temp-måleren ligger under pleddet (som jeg har for at det skal ha det mørkt), oppå karet.

Det kan fort bli for varmt dersom du "isolerer" med et pledd. Sett karet i et rom som holder 18 grader, dersom du har mulighet til det. Eller ta av pleddet og hold karet unna sollys.

Jørn Hammerud skrev:
Det kan fort bli for varmt dersom du "isolerer" med et pledd. Sett karet i et rom som holder 18 grader, dersom du har mulighet til det. Eller ta av pleddet og hold karet unna sollys.
Lurt - Nå har jeg flyttet den ut i den innerste kjellerboden - Der ligger det på 17-18 grader.

Duckboot skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Lurt - Nå har jeg flyttet den ut i den innerste kjellerboden - Der ligger det på 17-18 grader.
Satte den i kjellerboden uten å måle temp. I morges så målte jeg 13 grader der.....
Var kaldere enn jeg trodde. Jaja, skitt au, det var et beerkit som gikk i vasken.
Lempet den ut i kjellerstua igjen (ca 20 grader), og vips - Etter ett par timer så begynte det å ploppe godt i gjærlåsen.
Hurra.

Jaja, øl blir det sikkert, okke som.  :)
Til neste gang (selv om "rådet" kom fra meg): En tommelfingerregel er at man ikke skal senke temp under gjæringsforløpet, men heller øke sakte men sikkert.

Jørn Hammerud skrev:
Jaja, øl blir det sikkert, okke som.  :)
Til neste gang (selv om "rådet" kom fra meg): En tommelfingerregel er at man ikke skal senke temp under gjæringsforløpet, men heller øke sakte men sikkert.

Hmm. Ok. Er det for å få en jevnere gjæring?

Ja, det kan man vel si. Gjæren trives ikke med senking av temp, men med gradvis øking vil du oppleve en bedre utgjæring. Det er i hvert fall min erfaring. Særlig mot slutten av gjæringen vil det være fornuftig å øke tempen.

Jørn Hammerud skrev:
Ja, det kan man vel si. Gjæren trives ikke med senking av temp, men med gradvis øking vil du oppleve en bedre utgjæring. Det er i hvert fall min erfaring. Særlig mot slutten av gjæringen vil det være fornuftig å øke tempen.
Interessant - Jeg har en del kjellerboder (3) med forskjellig temperatur. Kanskje eksperimentere litt.
Kjøre noen småbrygg (~10L), og teste.

Det får være neste prosjekt.

Ja, det er en idé. En annen er jo skaffe seg et gratis kjøleskap på finn.no, sette inn et varmeelement i dette, og så kontrollere tempen med en styringsenhet.  :ilike:

Tilbake
Topp