Hjelp til å tolke oppskrift - Haster!

oysts

Har vørteren under oppkok og lurer på en ting. Mitt første brygg og er derfor komplett nybegynner og begynte plutselig å tvile på en liten, men viktig, detalj.

Jeg brygger Belgisk Wit Gahr edition (http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-gahr-edition).
I oppskriften står det:

Koketid: 90 min
Humle:
34 g East Kent Goldings, pellets, 4,5 % aa, 60 min.

Betyr det at jeg skal ha oppi første batch med humle når det STÅR IGJEN 60 minutt av koketiden? Det skal altså koke i 30 minutt uten noe form for humle i gryta?

Øystein

Det betyr at det er endel pilsmalt i denne pakka. Pilsmalt bør kokes 90 min for å bli kvitt uønskede ting.

Ketil skrev:
Det betyr at det er endel pilsmalt i denne pakka. Pilsmalt bør kokes 90 min for å bli kvitt uønskede ting.
Det er nødvendigvis ikke årsaken, :)
En annen ting er at det er mer eller mindre en myte at pilsmalt må kokes 90 minutter for å ungå DMS/kålsmak.
Såfremt avdampingen er høy nok kan du koke pilsmalt i 60 min. Det som er like viktig er egentlig avkjølingen og avdamp der... DMS utvikles ved temperaturer under kok, og derfor spiller det egentlig større rolle :)

Ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også, men hva mener du egentlig med: "like viktig med avkjøling og avdamp derfra". Jeg tenker på hva man gjør i praksis.

Tilbake
Topp