hei har akkurat mottatt en del varer fra petit, har ikke helt bestemt hav dette skal brukes til, øl selvfølgelig :biersmile: men jeg har kun planlagt et brygg.nemlig denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html Men kunne tenke meg til hjelp til å sette sammen en fin oppskrift eller to, gjerne en lys, og en ganske mørk øl. er det mulig å få til en litt rund fin øl med litt karamellsødme i smaken? Jeg brygger 25- 30 liters brygg. :help: Her er varelista:
Muntons pale malt knust 25 kg
Castle malting wheat malt 1 kg
muntons munic malt ebc 15, 1 kg
castle malting vienna caramalt 1 kg
Muntons crystal malt EBC 150, 500 g
Muntons Chocolademalt 1 kg
nugget pellets 100 g
cascade pellets 250 g
hallertau perle blomst 250 g W yeast activator xl 125 ml Candissugar ebc 600-700 500 g
Lurer også på hvor mye utgjæringen har å si for smaken på ølet, er det viktig å stoppe gjæringen på riktig FG, for å oppnå rett smak ?( flere steder i forumet står det skrevet at ølet skal stå minst 14 dager i gjæringsbøtta) hva om FG blir veldig lav da? :biersmile:
Muntons pale malt knust 25 kg
Castle malting wheat malt 1 kg
muntons munic malt ebc 15, 1 kg
castle malting vienna caramalt 1 kg
Muntons crystal malt EBC 150, 500 g
Muntons Chocolademalt 1 kg
nugget pellets 100 g
cascade pellets 250 g
hallertau perle blomst 250 g W yeast activator xl 125 ml Candissugar ebc 600-700 500 g
Lurer også på hvor mye utgjæringen har å si for smaken på ølet, er det viktig å stoppe gjæringen på riktig FG, for å oppnå rett smak ?( flere steder i forumet står det skrevet at ølet skal stå minst 14 dager i gjæringsbøtta) hva om FG blir veldig lav da? :biersmile: