Heima snekkra rims

ajuqyje5.jpg

900w vannkoker element bygd inn :)

fint heimesnekkra oppsett  :) for bedring av sirkulasjon ville jeg byttet om på termostat og slangeplassering slik at vørterstrømmen er uten 90grader bend.  :) ellers liker jeg konseptet med ta den bryteren du har og lag ett kontrollpanel  :)
Bklir øllet godt så kan ikke dette være feil  :)

Proben blir for lang andre veien :(
noen rare gjenger på den proben var det også, fant ingenting på tess som passet. Endte med 15 runder med gjengeteip for og få den fast.

Johnemann skrev:
fint heimesnekkra oppsett  :) for bedring av sirkulasjon ville jeg byttet om på termostat og slangeplassering slik at vørterstrømmen er uten 90grader bend.  :) ellers liker jeg konseptet med ta den bryteren du har og lag ett kontrollpanel  :)

Hvorfor blir sirkulasjonen så mye bedre? det er vel ikke snakk om sirup her? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Nøkleby skrev:
Johnemann skrev:
fint heimesnekkra oppsett  :) for bedring av sirkulasjon ville jeg byttet om på termostat og slangeplassering slik at vørterstrømmen er uten 90grader bend.   :) ellers liker jeg konseptet med ta den bryteren du har og lag ett kontrollpanel  :)
Bklir øllet godt så kan ikke dette være feil   :)
Hvorfor blir sirkulasjonen så mye bedre? det er vel ikke snakk om sirup her? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Enkel fysikk: Det krever energi å endre retning på masse i bevegelse. Den energien vil bli tatt fra bevegelsesenergien i vørteren, ergo vil den renne saktere, og pumpen må jobbe litt hardere. Ved mange slike brå retningsendringer, kan det ganske fort bli en tøff oppgave for en liten pumpe å drive vørteren igjennom. Dette er vel sjelden et veldig stort problem i praksis for ikke så alt for spinnville hjemmebryggeroppsett.

Ja greit nok men som du sier så vil nok det ikke ha så mye å si i praksis. Vi snakker ikke om voldsomt trykk heller.

Nøkleby skrev:
Johnemann skrev:

I et vacuumanlegg (for luft) vill et 90 graders bend senke flowraten med 40-50% som et eksempel :)

Nøkleby skrev:
Ja greit nok men som du sier så vil nok det ikke ha så mye å si i praksis. Vi snakker ikke om voldsomt trykk heller.

Det vil helt klart ha noe å si, for hastigheten vil droppe fort. Men for de fleste av oss, vil det ikke være et problem at det går litt saktere.
Nøyaktig den samme problemstillingen har du med lengde på rør og slanger, forøvrig.

Det er jo ein T med ganske stor indre diameter, sansinlegvis er det meir motstand i slangane. Uansett må ein ofte strupe slike system med ein kuleventil uansett. Eg pumpar gjennom ein 4,5m spiral med 8mm (OD) koparrøyr, det gir akkurat nok struping til ei Iwaki MD-20.

Tøff liten sak det der. Klarar den stegmesking greit med 900w?

Jeg lurer også på hvordan det går med stegmesking med 900w. Hvor stor bryggekapasitet har du? Jeg vurderer å bygge en for et 50 liters bryggeri, men med 700w i stedet. Blir det litt svakt?

Brygger litt over 50 liter. Forvarmer vannet i en labb hlt med 2x2kw vannkoker element. Er første brygg eg tester solberg rimsen i dag :)
Den ligger på rundt 50% på piden. Tror nok stegmesking skal gå bra. Bare og ta tida til hjelp :)

Tror slangene mine kommer til og slite litt. Drikkevannslanger fra båtavdelingen på biltema :( 65 grader skal dei tåle. Men er blitt rimelig blaute :(

Blir litt tricky og rengjøre plannen er bare og sirkulere med pbw. vist det viser seg og ikke være godt nok lager eg en flens på den:)

Tilbake
Topp