har jeg lyst å prøve meg på. Svart som råolje, silkemyk og fyldig med innsmigrende sødme. Litt mer humle enn guiness bruker...tilsammen 150 gr East Kent Golding til 75 liter. Og ikke melkesyre (eller hva det nå er de bruker) Overgjæret (Irish Ale) Masse forkjellig malt, men basis er Pale. 1 kg hvete for skum, 1 kg mørk crystal for fylde, sjokolade, svartmalt og røsta bygg for farge. Så er spørsmålet: Havremalt, havremel eller havregryn? Heller til det siste og vil riste det i ovn et par uker før brygging. Stegmesking, med en halvtimes "proteinhvile, så 1 time på 67-68 grader. Satser på en OG rundt 1.060 og en FG på 1015
Utstyret mitt er tilpasset 50 liter, men jeg vil fylle på med 20 l vann og 3,5 kilo ekstrakt. Er det da lurt å bruke det ekstra vannet til å skylle masken med? Skulle vel få ut mer vørter på den måten.
Det er sikkert noen gamle ringrever der ute - hva tror dere om denne oppskriften?
mvh Trygve
Utstyret mitt er tilpasset 50 liter, men jeg vil fylle på med 20 l vann og 3,5 kilo ekstrakt. Er det da lurt å bruke det ekstra vannet til å skylle masken med? Skulle vel få ut mer vørter på den måten.
Det er sikkert noen gamle ringrever der ute - hva tror dere om denne oppskriften?
mvh Trygve