Havre IPA

Planen var å brygge NØ IPA´s hjemmebryggversjon, men etter litt tabber under innkjøpet endte vi opp med dette:
(klarte å bestille havre malt i steden for hvete malt, og glemte av Munich malten)

Kjørte også bitterheten opp ganske kraftig.  Hva tror dere om denne? Hva vil havren tilføye/ødelegge? 

Style: American IPA
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 24.55 l
Post Boil Volume: 20.80 l
Batch Size (fermenter): 20.00 l 
Bottling Volume: 20.00 l
Estimated OG: 1.069 SG
Estimated Color: 13.7 EBC
Estimated IBU: 143.2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 70.0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5.00 kg              Pale Malt, Maris Otter (5.0 EBC)        Grain        1        79.4 %       
0.70 kg              Oats, Malted (2.0 EBC)                  Grain        2        11.1 %       
0.60 kg              Caramel/Crystal Malt - 20L (30.0 EBC)    Grain        3        9.5 %       
100.00 g              Chinook [9.33 %] - Boil 90.0 min        Hop          4        119.3 IBUs   
30.00 g              Cascade [6.50 %] - Boil 30.0 min        Hop          5        17.9 IBUs   
30.00 g              Cascade [6.50 %] - Boil 5.0 min          Hop          6        4.6 IBUs     
40.00 g              Cascade [6.50 %] - Boil 1.0 min          Hop          7        1.3 IBUs     
30.00 g              Cascade [6.50 %] - Aroma Steep -1.0 min  Hop          8        0.0 IBUs     
1.0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        9        -           
1.0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        10      -           
60.00 g              Cascade [6.50 %] - Dry Hop 3.0 Days      Hop          11      0.0 IBUs     

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 6.30 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 22.73 l of water at 69.5 C          65.0 C        60 min       
mash out          Add 0.00 l of water at 78.0 C          78.0 C        10 min       

143 ibu? Svarte kjeppkjinna, dette blir bittert tror jeg. ;P
Jeg pleier ofte å bruke havre (les bjørns havregryn) i mine øl. Gir litt mere skum og skumstabilitet og en "fløte" følse i munnen.

Jeg laget en oat wine for snart et år siden. 20% havre. 9,6 % ABV og masse god humle. Var vanvittig god fersk! Silkemyk på tunga og alle var fornøyde. Helt til humlesmaken begynte å avta etter noen måneder. Nå smaker det på langt nær like godt, men det kan komme av helt andre ting en havremaltet.

Blir nok bra!  ;)

Ville nok spredt 100g chinok mot slutten av kok, og holdt deg til original oppskrift på ibu.

Joda, 143 IBU kan muligens bli i sterkeste laget. Jeg er veldig tilhenger av mye bitterhet selv, og synes NØ IPA godt kunne hatt litt mere bitterhet. Når jeg har beregnet IBU på ca 70 før med Tinseth-metoden, har jeg alltid syntes resultatet har vært mindre bittert enn forventet. 

Humlen jeg benyttet i dette brygget var merket med 2011, så tenkte at siden vi allerede var på "villspor", kunne vi få testet IBU >100, og at humlen sikkert har mistet litt punch, selv om den kom vakumpakket. Virker ikke som noen har direkte dårlige erfaringer med maltet havre, så dette blir spennende  ::)

Ser digg ut den der! Lagde nylig en dobbelipa med 100 g columbus i 90 min. Ca. samme IBU og mengde smak/aromahumle. Litt bitter ja, men nydelig!

Ingen av de formlene som er helt riktig for høye verdier uansett, man når et tak for IBU etter hvert. Jeg tror heller ikke at opplevelsen av bitterhet er proporsjonal med den målte IBU-verdien. Kjør på med Chinook!

Tilbake
Topp