Har en saisson i kok. Gjæren jeg hadde tenkt å gjenbruke lukter tvilsomt. Dilemma:safale D-04 fra ny pakke el. 4. gen abbaye fra trippel tappet i kveld? Må ha svar innen 30 min Godt nytt år, forresten
Hadde tenkt å bruke belgisk (=abbaye), men den er ikke høstet ordentlig. Må hente i bunnen av karet, men engelsk alegjær til saisson??? Den tvilsomme gjæren går o kloakken!
Jeg har høstet ifra bunn mange ganger tett opp til brygging. Dette går fint. Hvis gjæren er fersk, det vil si at det forrige brygget er nylig tappet ifra gjæringskaret, så er denne gjæra så potent at du ikke trenger all verden av den og dermed får du ikke med så mye trub og ulumskheter. I den siste tida har jeg hentet gjær på et mikrobryggeri inni oslo en dag eller så før brygging og da tapper de det ifra bunn av ett konisk gjæringskar. Dette blir i prinsippet akkurat det samme. Har ikke hatt problemer med noen av bryggene mine. De gjør dette selv også når de brygger. Henter gjær ifra bunn etter endt gjæring og starter ett nytt brygg. Jeg er ikke sikker på hvor mange ganger de resirkulerer gjæra på denne måten, men jeg tipper de gjør det en fem seks ganger før de skifter ut gjær. Så, det er bare å kjøre på!
Takk for støtte på en litt stressa kveld. Jeg pleier å bruke gjæren om igjen 3-4 ganger, så jeg er kjent med metoden, men har aldri opplevd at det jeg har høstet har blitt dårlig
Da er brygget i bøtta. Glemte protaflacen i oppstusset, men det er ikke noen stor krise. Øste opp 2dl fra den nytappede trippelen (4.gen Abbaye) regner med at det er nok. Spent på denne om en drøy måneds tid
Alltid deilig å være ferdig med ett nytt brygg. Det kommer nok til å bli knall. 2 dl fersk vare bør være bra. Tipper det er masse action i bøtta når du våkner i mårra. Skål!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.