har satt en indian pale ale

lurer på hvor lenge skal denne stå å gjære når man skal ha lokket løst på. står 4 til 6 dager men burde je gla den stå lengre for å være helt sikker på at den er ferdig noen som har tips å komme med

For ale, så er tommefingerregelen ca to uker. Det bør du også gjøre, men du skal vel også tørrhumle litt her? Blir som regel til at
ølet står litt mer enn 2 uker på dunk hos meg, når jeg tørrhumler det.

Dette er IKKE flisespikking, men en viktig presisering!
Det heter india pale ale, ikke indiaN.
Det er en engelsk ale brygget for å tåle transporten til India i riktig gamle dager.
IndiaN ale ville det hete dersom det var brygget i India :)

Sorry!
Dette er nok flisespikking :-(

Kjell G skrev:
Dette er IKKE flisespikking, men en viktig presisering!
Det heter india pale ale, ikke indiaN.
Det er en engelsk ale brygget for å tåle transporten til India i riktig gamle dager.
IndiaN ale ville det hete dersom det var brygget i India :)

Sorry!
Dette er nok flisespikking :-(

Hehe, det er nesten riktig. Helt presist heter det: India Pale Ale.

Dersom det er noe som heter Indian Pale Ale, så er det også mulig at det er brygget av den opprinnelige befolkningen på de amerikanske kontinentene. ;D

Beklager, jeg fant nok en flis å spikke!  ;D

hei igjen nå har brygget stått på ca 20 grader fra torsdags kveld til i dag og lurer på gjæringen skal ikke dette legge seg i bunnen nå står en del oppe i vannkanten jeg har gjort som det sto på bruksanvisningen å la lokket være løst på. har jeg gjort noe galt eller skal der være slik. på india pale ale:)

thomassteen skrev:
lurer på hvor lenge skal denne stå å gjære når man skal ha lokket løst på. står 4 til 6 dager men burde je gla den stå lengre for å være helt sikker på at den er ferdig noen som har tips å komme med

Jeg antar at det som er ment der du leste er at lokket skal ligge løst på i 4-6 dager. Sett på lokket igjen når krausen avtar. Ikke et must men. Krausen virker som et beskyttelseslag så du ikke får dritt rett oppi ølet. To uker er iallefall normen for selve gjæringsforløpet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hvis lokket er satt løst på nytter det ikke å se på ploppingen i gjærlåsen. Det meste av CO₂-en som dannes i gjæringen vil slippe ut rundt lokket. Hvis du fortsatt ser bo ling i gjærlåsen har du enten satt lokket litt hardt på eller så er det gnske så kraftig gjæring i bøtta. Ploppingen er uansett en dårlig indikator på hvordan aktiviteten er. Sjekk om det er skum på ølet. I så fall er det liv.

Edit: Ok ser nå at du allerede har latt ølet gjære en stund og har festet lokket igjen. Gjæringen er antakelig over, det du ser er bare overskuddet av CO₂ som slipper ut. Mål SG for sikkerhets skyld, men gjæringen er antakelig over.

har tatt en måling nå på hydrometret og det står 1012 men skal ikk den stå i 2 uker når jeg satt den på torsdag kveld i forrige uke uansett

1.012 er bra. La stå 14 dg totalt. Om det er et av dine første brygg så hvorfor eksprimentere for mye. F.eks med krydder. Prøv heller å følg oppskriften og få det mest mulig riktig.

--

Set er meg som roter. Leste "20 dager" i stedet for "20 grader", som det egentlig står... 14 dager totalt er bra!

det er ikke mitt første brygg men har plagdes mye med disse ekstrakt pakkene har aldri forstått det her med sukker i pakkene. jeg vet om disse som slipper å ha sukker i. men hva skal jeg gjøre i de jeg trenger sukker oppi, her har jeg da brukt sukker fra rema 1000.

noen sier at jeg skal bruke maltekstrakt flytenede og noen sier bruk sån dextrose tror jeg det het.

har fikset meg en stor kjele og meskekar så jeg håper i løpet av vinteren på å prøve all grain i stede for

thomassteen skrev:
det er ikke mitt første brygg men har plagdes mye med disse ekstrakt pakkene har aldri forstått det her med sukker i pakkene. jeg vet om disse som slipper å ha sukker i. men hva skal jeg gjøre i de jeg trenger sukker oppi, her har jeg da brukt sukker fra rema 1000.

noen sier at jeg skal bruke maltekstrakt flytenede og noen sier bruk sån dextrose tror jeg det het.

har fikset meg en stor kjele og meskekar så jeg håper i løpet av vinteren på å prøve all grain i stede for

Dextrose og "Fin farin" som vanlig hvitt sukker heter er nesten det samme. Det man bør tenke på er at ikke mer en 10% av OG er fra sukker, det har jeg bomma på før....
Maltbrygging er forøvrig en bedre måte å brygge øl på. Ikke at ekstrakt lager dårlig øl, men jeg har innsett at ølet mitt har blitt bedre med maltbrygging (Allgrain). Dette har finsmakerene i kretsen min vurdert. Dersom man ikke regner engangskostnadene ved utstyrsinvestering, så blir ølet også MYE billigere. Dersom man ikke går for de dyreste allgrain løsningene så kan kvaliteten gå opp og kostnaden pr liter gå ned bare på 25 liter av det neste ølet!

Arbeid er noe maltbrygging krever, det ser jeg på som hygge og hobby! Hygge og hobby-faktoren har økt betraktelig etter at jeg investerte i bryggeutstyr som lar meg brygge med malt.

Oppsummering: Ekstrakt lager ikke dårlig øl, maltbrygging lager muligens litt bedre øl og er mye mer tilfredstillende som hobby!

takk for svar. tenkte je gskulle kjøpe et sett nå som kunne være godt til påske hva tror du kan være aktuelt har du noen fin oppskrift å dele ekstrakt brygging eller all grain

Til påske vet jeg sannelig ikke, kanskje en Bitter?
http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-best-bitter-3kg
Sett en IPA i tillegg, så har du godøl til pinnekjøttet og ribba i jula!
http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-ipa-3kg Denne ville jeg bumpet opp OG med litt maltekstrakt og bittelitt sukker slik at den blir opp mot 1.060. Litt ekstra tørrhumle skader heller ikke! Synes å huske at det ikke fulgte med tørrhumle til dette settet. 10g Citra og 30g Cascade???

Settene til bryggselv er tålig gode, ser at de bare har disse to inne nå. Muntons og St. Peters har jeg varierende erfaring med, men noen har vært gode. De fleste jeg har smakt har vært hos kompiser og de har vært "moddet" på varierende vis. Det er derfor vanskelig for meg å svare på hvilken av disse som egentlig var bra. Erfaringen er vel at de fleste IPAene har litt lav OG og lite aromahumle.

Mens du er i gang kan du jo smekke ihop en porter eller stout som du bumper litt ekstra maltekstrakt i, det er jo kjapt gjordt å sette et til når man brygger ekstrakt-kit. Jeg har som regel smekket ihop 3 stykker når jeg først er i gang. Flasker man alt samtidig så går det fortere en man ser for seg! Det er ganske deilig å ha litt forskjellig på lur i kjelleren.

Vet du hvordan det er med IPA'N til ølbrygging.no? Har denne godt av litt ekstra krydder? Evt. Hva og hvor mye?

Tilbake
Topp