Boon sin Gueuze har vært tilgjengelig på Systembolaget lenge, vet ikke om den er det nå, men det er jo kjapt å sjekke for de interesserte. I kortere perioder har også noen av butikkene hatt Cantillon-øl så vidt jeg husker. Det har også vært presentert gueuze og kriek på Belgian Beer Fair på den belgiske ambassaden i Norge, men dessverre ingen importører som har tatt inn noe. Noen av dem er jo i butikkstyrke også, og bør være mer salgbare enn Mongozo-ølene som finnes i Meny m.fl.
Jeg er veldig glad i gueuze/lambic/faro og også skikkelige kriek og framboise, kjøper av og til med noen fra Danmark, men også der er det få butikker som har det, man må helst i vinbutikker eller en av de få rene ølbutikkene som finnes, og prisene er forholdsvis høye, men alliikevel ikke avskrekkende. Både Girardin, Boon og Cantillon finnes, i tillegg til Lindeman, Timmerman og van Honsebrouck sine St.Louis-øl.
Når det gjelder Haandbryggeriet sitt prosjekt, så er det av typen belgisk sur (belgian sour) og ikke lambic. Og deilig, men dessverre ikke i salg (ennå).
Kvernknurr og andre infiserte (?) øl smaker aldri godt synes jeg. Ei heller ufrivillig sure hjemmebrygg jeg har smakt. Om det er pga forventninger vet jeg ikke, jeg er som sagt glad i lambic-typene, og også de sure fatlagrede men ikke villgjærede ølene. Berliner Weisse har jeg ennå til gode å oppleve gode versjoner av. Er det bare meg som er rar, eller er det flere som synes det er godt med belgisk-inspirerte sure øl, og ikke liker de ufrivillig sure ølene? Er det kanskje de forskjellige bakteriekulturene som gjør det?