Grovhet på kværnet malt

Hei.

Planlegger mitt andre brygg nå i påsken.
Men denne runden bruker jeg selvkværnet malt så jeg lurer på om dere som kværner selv synes denne ser godt eller dårlig kværnet (for fin eller grov)

Hvete malt

Pale malt

Bruke varmtvanstank så malten ligger direkte i vannet under meskingen.

Men kan fort kværne pale en runde til

Er mest redd for alt det skal bli veldig mye "mel"

Hveten er vel full av hele korn, ser det ut som. Hveten har jo ikke ordentlig skall, så jeg regner med at det som ser ut som hele korn, er hele korn. Litt vanskeligere å bedømme byggmalten. Hvis begge er malt på samme innstilling, og den er passe for byggmalt, vil hvetemalten ikke bli kvernet godt nok.

Du vet ikke hva kverna er innstilt på? Min erfaring (monstermill) er at jeg bør ned på 1,2 mm på byggmalt, og 1,0 mm på hvetemalt.

Kværna er hjemmelaget, (seriteet 60 mm emne å dred ned endene for lager og få montert lagrene
Brukt følebla for og justere grovheita så den er stilt inn på 1,3 mm (stokket følebladet ned mellom valsene)
Kværna begge maltene med samme innstilling

Hvilke silbunn har du?
Har selv slisset vv topp(1mm slisser) og har ingen problemer med 25kg malt i Ø-40cm vv tank med 1.1mm kverning,..

Kværna er hjemmelaget, (seriteet 60 mm emne å dred ned endene for lager og få montert lagrene
Brukt følebla for og justere grovheita så den er stilt inn på 1,3 mm (stokket følebladet ned mellom valsene)
Kværna begge maltene med samme innstilling

Det var ikke verst!
Du skal nok stille den litt trangere - eller det er i alle fall min erfaring. Fikk helt håpløs effektivitet på en hveteøl en gang, og det lærte meg at jeg må male hveten på trangere innstilling enn det som funker for byggmalten.

Det var ikke verst!
Du skal nok stille den litt trangere - eller det er i alle fall min erfaring. Fikk helt håpløs effektivitet på en hveteøl en gang, og det lærte meg at jeg må male hveten på trangere innstilling enn det som funker for byggmalten.

Skal prøve det på hveten å kjøre pale igjennom en gang til.

Om det finnes et helt korn pr. neve malt har du et utgangspungt for videre tilpasning ti eget oppsett.

Tilbake
Topp