Glemte å tilsette sukker

Hei
I oppskriften Leffe blonde skulle jeg tilsette 300 g sukker 10 min før slutten, men glemte det. OG på oppskriften viser 1.065, mens min er på 1.055. Alkoholprosenten skulle bli 7,3 % men jeg tror min kommer på 5-5,5 %.
Batchen er på 16 liter og jeg har brukt 2 x wlp530.

Kan jeg, i så fall når tilsette sukker under gjæringen for å øke alkoholprosenten uten at det går på smaken? Og bør jeg bytte sukkeret til noe annet?

Hadde kokt sukkerlake og tilsatt når gjæringa såvidt begynte å roe seg. Rundt tre dager?
Smaken vil vel endre seg men kanskje mer i retning av hva oppskriften legger opp til.
Med lavere gravity i kok så kommer humla bedre frem. Tror ikke jeg hadde forsøkt å justere for dette.

Hei,
Mange mener det er en fordel å tilsette sukker etter stormgjæringen i sterke øl for å unngå for stort osmotisk stress av høy sukkerkonsentrasjon - slik det ville blitt ved å ha det med fra kok.
Du kan regne med et moderat bitrere øl en planlagt, men ellers er det vel bare å koke lake og tilsette etter stormgjæring slik jeg ser det.

A

Hei og takk for svarene.

Hvor mye sukker bør jeg tilsette med 16 litrr i gjæringskar? I oppskriften står 300 g ved koking.
Og bør jeg bytte med spray maltspray?

Nei. Jeg ville brukt nøyaktig samme sukkermengde.
Jeg ville tilsatt etter max 3 dager. Da har du masse aktiv gjær som kaster seg over sukkeret du tilsetter.
Har gjort det samme på mange belgiske. Hvis 530 tar skikkelig av, kan den blåse gjennom gjærlåsen. Det samme kan skje når du tilsetter sukker, og den tar av igjen.

Hei
I oppskriften Leffe blonde skulle jeg tilsette 300 g sukker 10 min før slutten, men glemte det. OG på oppskriften viser 1.065, mens min er på 1.055. Alkoholprosenten skulle bli 7,3 % men jeg tror min kommer på 5-5,5 %.
Batchen er på 16 liter og jeg har brukt 2 x wlp530.
Å tilsette 300g sukker på 16 liter batch med OG 1.055 burde øke vørteren med 7 poeng, slik at det tilsvarer en OG på 1.062 så du kan sikkert plusse på et prosentpoeng ABV eller mer avhengig av din FG :)

Hvis du skal være veldig pirkete, så justerer du sukker ift hvor mange prosent tap du hadde i trub. Der ville jo litt av sukkeret forsvunnet. Evt juster sukker til rett mål-ABV, som antydet over.

A

Glemte sukkeret under kok på en blonde jeg brygget i oktober, gjorde som Kjetil og tilsatte den på dag 3 av gjæring i stedet for (sukkerlake - 450 gram i 1 liter vann, nedkjølt), den ble helt strålende. Måtte for øvrig vaske blow-off'en... men det hadde jeg forventet (wlp500).

Tilbake
Topp