Gjærpakke som har est mer enn normalt før bruk

Jeg lager gjærstarter av en pakke Wyeast American Ale (1056). Den er fra 25. august 2008 og har vært lagret i kjøleskap hele tiden.
Pakken este mer enn normalt før jeg knuste posen inni. I bunnen var den ca. 4-5 cm bred. Det var liten reaksjonen i ett døgn etter
at jeg smakket pakken.

Da jeg helte gjæra over i en flaske syntes jeg den var langt mer gråbrun enn vanlig.
Det er vanskelig å si om den lukter annerledes enn fra tidligere pakker jeg har brukt.

Så, jeg er usikker på om jeg bør bruke gjæra eller ei. Jeg har nettopp satt i gang og kan ikke si noe om den gjærer normalt ennå.
Det er ca. 24 timer til jeg skal helle den over i vørteren. Har noen erfaring med disse pakkene som har est en del?

Mr Malty sier du har 1% levende gjær på en så gammel pakke. Han sier alt over 1 år har 1%, så dette er nok ikke nøyaktig.

Flytende gjær er ferskvare. Jeg ville kjøpt ny. Det vil nok gå veldig lenge før starteren begynner å gå, hvis den starter i det hele tatt.

MVH
Børge

Hei
Jeg har ikke så veldig god erfaring med ferskgjær, men i høst så brukte jeg en pakke som var gått ut på dato med ca 1 år. Den blåste seg opp etter ca 1 døgn og    fungerte utmerket. Det kan godt hende at gjæren ikke gav samme karakter som det var ment å gi, men  brygget ble i hvert fall veldig bra.

Har gjærtype mye å si på holdbarheten, altså er det noen som er mer tolerante for ukuttant lagring enn andre?

Mvh
Per

Tilbake
Topp