Gjærmengde - Wyeast eller MrMalty

Jeg prøver å finne ut hvor mye gjær jeg skal bruke, men all den forskjellige informasjonen er bare forvirrende. Dersom jeg bruker kalkulatoren på mrmalty.com er det lite levedyktige gjærceller i pakken til wyeast som er innenfor garantien til Wyeast, så hva er rett?

Det står riktignok på sidene til wyeast at det tapes noe levende gjærceller på pakker opp til 6 mnd. gamle, men i følge mrmalty er det bare 10% gjenlevende celler når de nærmer seg 6 mnd gamle?
Hvis ikke dette stemmer, så stemmer vel heller ikke utregningen med kalkulatoren.

Jeg har tenk å følge tabellen i boken "YEAST" av Jamil Zainascheff til å i første omgang bygge opp èn pakke gjær til to pakker ved å ha èn pakke wyeast i en 2 liter starter.
I følge tabellen i boken står det at det er 100 milliarder celler i en pose, men det står ikke noe om datoen her slik det tas høyde for i kalkulatoren, så hva er rett?
Er det 100 milliarder levende celler i en pakke som er opp til 6 mnd i følge garantien til Wyeast? Da blir jo datoen i kalkulatoren helt på jorde, og det vil trenges færre pakker enn kalkulatoren tilsier.

Et eksempel: Dersom jeg skal lage en Lager med en O.G. på 1.040 og har 20 liter vørter. Jeg skal benytte en wyeast gjær og lager en enkel starter uten noe lufting bortsett fra å riste den når jeg setter den. Dersom datoen på pakken er D.D. står det at det er 96% levedyktige celler i pakken (rart  :attevar:), og at jeg da trenger 2 pakker gjær i ca 2 liter starter. Men endrer jeg datoen til innenfor garantien til wyeast (bortimot 6 mnd tilbake i tid, til 31. Mai) Står det at det er 10% levedyktige celler igjen og at jeg trenger 10 pakker gjær i ca 4,8 liter starter. Og med fare for å gjenta meg selv, så står det ikke noe om at det blir så drastisk reduksjon i antall celler i boken av samme mann som har laget kalkulatoren.

Kan noen som har god greie på dette med gjær prøve å forklare dette for meg? ;D ;D :jaha:

Mene whitelabs testet MrMalty kalkulatoren og den stemte viss ganske bra.
Tror de aller fleste forholder seg til MrMalty da den er enkel og vist seg å være ganske lik.
Uansett så tror jeg man for å forstå sin egen bryggeprosses er å bruke de samme formlene og kalkulering som er vant til.

Tabellen i boken "Yeast" legger til grunn helt ferske pakker/rør med gjær.

Så da blir det jo med andre ord en del arbeid å finne ut hvordan jeg stepper opp en starter dersom jeg skal bruke tabellen i boken, siden det så og si aldri er 100% celler eller 100 milliarder celler i en pakke.

Mr.Baggins skrev:
Så da blir det jo med andre ord en del arbeid å finne ut hvordan jeg stepper opp en starter dersom jeg skal bruke tabellen i boken, siden det så og si aldri er 100% celler eller 100 milliarder celler i en pakke.

Men det er jo nettopp derfor man bruker kalkulatoren til mrmalty. Da får man ut starterstørrelsen direkte. Man kan også bruke kalkulatoren til å finne ut hvordan man ev. kan steppe opp startere. Tabellen i boken egner seg best hvis man bruker ferske pakker. Om man først skal steppe opp en starter for å få et utgangspunkt som passer til tabellen, kan man like godt bruke kalkulatoren slik den er ment: Plott inn produksjonsdato på gjæren, volumet du skal brygge, øltype (ale/lager/hybrid) og OG, så får du ut hvor mange gjærpakker du må bruke og hvor stor starter du trenger.

Joda jeg ser den, og det er ikke for å være vanskelig. Jeg beklager hvis det virker sånn, men jeg ønsker å lære og må ofte ha det inn med skje...  ;D

Men dersom jeg bare har èn pakke med gjær og trenger 1000 milliarder celler i en lager på 55 liter med O.G. 1.050 og gjæren er 84% "frisk". Hva gjør jeg da?

Tilbake
Topp