Gjæringstid

Hei hei! Først vil jeg bare si flott forum! Jeg har fulgt med her en stund nå og lært masse.
Jeg selv er ny i gamet, og har laget og drukket opp 6 brygg nå :).

Jeg startet bryggingen med et sett fra nøgne ø, en pale ale, og har brukt noen av de samme tipsene og fremgangsmåtene herfra videre i bryggingen. I oppskriften fra nøgne ø stod det at gjæringen ville pågå i ca. 3-5 dager. Når det tok mer en 50 sekunder mellom hvert plopp i gjærlåsen var det på tide å tappe. Dette har jeg da fulgt ved de senere bryggene mine også. Jeg har dog forsøkt å lese en del på forumet her angående de ulike trinnene i bryggeprosessen for å bli mer sikker på det jeg driver med, og ser da veldig vide oppfatninger av hvor lenge ølet skal gjære, noen sier to uker, også ved bruk av overgjær. Jeg har frem til nå bare benyttet overgjær.

Spørsmålene blir da: Skal jeg fortsette å gjøre som det stod i oppskriften til nøgne ø (flaske ved mer en 50 sek. mellom ploppa), eller bør jeg la det stå å gjære en del lenger (typisk 10-14 dager), og FG målingene av ølet er stabile ? Kan det bli flaskebomber om jeg setter ølet til karbonering når det ikke er helt utgått?

Står det i en oppskrift fra nøgne ø at du skal flaske nær det er mer enn 50sek mellom ploppene?

eller bør jeg la det stå å gjære en del lenger (typisk 10-14 dager), og FG målingene av ølet er stabile ? Kan det bli flaskebomber om jeg setter ølet til karbonering når det ikke er helt utgått?
Ta SG måling(er) når disse boblene har lav frekvens i røret som peker oppover i gjæringstanken. Når to SG målinger med flere dagers mellomrom viser det samme har du en FG. Da kan du flaske. Hvis du flasker før alt er gjæret ut, så kan du risikere flaske bomber. Hvis du er lur og vil ha bedre smak på ølet inkluderer du også en liten temperaturheving og diacetyl rest før du flasker.

Det finner du nok ut av ved et forumsøk, evt googlesøk, men kort fortalt hever du temperaturen som nevnt for å kvitte deg med diacetyl, som gir usmak i form av en smøraktig smak.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke for å kuppe tråden, men kan du forklare litt mer i detalj hva dette er og innebærer? :)
https://byo.com/stories/item/303-brewing-science-controlling-diacetyl Er ikke så viktig for ale, men trolig ikke lurt å la være

Her ser du en typisk temperatur profil for gjæring av en ale, merk at aktuell temperatur vil variere med type gjær (sjekk produsenten) og dine personlige preferanser/oppskrift https://04377c9983bdba740a8b0c997fe...ost/0B7OSUyUx3xJzUVlLdkFyQ1lMLTg/profile.html

Blir sikkert øl uansett om du ikke følger dette prinsippet til punkt og prikke, no worries

Sist redigert:
Tilbake
Topp