Gjæringstemperatur.

edin

Norbrygg-medlem
Hei Forum,

Brygger en sweet stout som i følge oppskrift skal gjære i  4 uker.  White lab English ale 002.
Startet på 18 grader i kjøleskap med temp.controller, men siden omgivelses temp. i kjelleren etter hvert ble lavere, 14.7 grader etter ca 2 uker,
så  har jeg  nå flyttet den opp i romtemperatur. Ca. 22 grader.
Noen som har erfaringer eller synspunkter på hvordan denne temp.økningen vil påvirke smaken på øllet?

Jeg var redd gjæringen skulle stoppe opp helt.
Nå plopper den litt ca hvert 6 - 8 minutt.

Etter 1 døgn i romptemperatur er gjæringskaret nå steget fra ca 15 grader til ca 20 grader.
Den kommer vel til å øke et par grader til.
Håper på litt fortgang i gjæringa. Usikker på om den har godt av å ligge på gjærkaka i 4 uker.
Kunne kanskje kommet bedre ut av det med Safale S-04 som har en temp.range på 15-24 grader.
White Labs English ale 002, 18-20grader.

Etter to uker er ølet sikkert utgjæret, og variasjoner i temperaturen betyr ingen ting. Plopping hvert 6. minutt betyr bare at ølet frigir CO2 når det varmes opp.

Takk for svar.
Ja, jeg tror (håper) også at den stort sett er utgjæret nå,  men den etterhvert litt lave kjellertemperaturen gjorde meg litt bekymret. 
Skal gjøre noen målinger i dagene som kommer for å se om den befinner seg inærheten av FG.
Forstår det slik at WLP 002 har lett for å stoppe opp i gjæringsprossessen pga høy flocculering. Men det er en sweet stout så jeg skal vel ha litt restsødme.

Målte SG til 1020. Oppskrift sier 1018. Ikke mye restsødme å spore.
Kald kaffe og kanskje et snev svovel, som en brent fyrstikk.  Men jeg tror ikke gjæren
har vært utsatt for brå temp.skift hverken ved pitching eller underveis i gjæringsperioden. Håper det bedrer seg under modning. Ser ikke helt for meg en fyldig stout akkurat nå.

Stouten ble god den gitt. Noen uker til på flaske nå så blir det riktig fine saker.
Bekymra meg uten grunn, men det er vel slik man har det som hjemmebrygger.

Sweet stouten ble mild og fin tilslutt.  Anbefales for den som ikke liker den kraftigste stouten.
Her er oppskrift og fremgangsmåte for den som er interessert.
Oppskriften er ikke min egen, lånte den her;  http://www.homebrewtalk.com/f68/sweet-stout-116355/ Vurderer å forsøke en all-grain variant.

Volume: 19 liters
Boil Volume: 13 liters
OG: 1060
BG: 
FG:  1020
Alcohol: 5.2 % by vol.
Colour: 117 EBC (Black)
Bitterness: 21 IBU

Fermentables
Dry Medium Extract Muntons  20 EBC  2160 g
Dry Wheat Extract Muntons  8 EBC  455 g
Chocolate Malt  1200 EBC  455 g
Cara Amber 60 EBC  90 EBC  340 g
Roasted Barley  1500 EBC  228 g

Hops
Fuggle 4.0% alpha  42 g  60 minutes
East Kent Golding 5.0 % alpha  14 g  15 minutes

Fermentation
Yeast: WLP002 English Ale
Fermented at 18 degrees C for 14 days.
Lagered at 15-12 degrees C for 60 days.

Varmet opp 3 liter vann til ca 69grC, tilsatte meskepose med spesialmalt og satte kjelen i forvarmet stekeovn i 30 min.
Skyllet meskeposen med 1,5 liter varmt vann (ca 76grC). Totalt 4,5 liter.
Kokte opp 8,5 liter vann i en 24L kjele, rørte inn spraymalten og tilsatte 4,5 liter vørter av spesialmalten. Totalt 13 liter.
Tilsatte Fuggles 60 min, EKG 30 min.
1/2 teskje Gjærnæring oppløst i vann 15 min.
Lot vørter hvile i ca 10 min . Whirlpool.
Satte kjelen i rennende vann i utslagsvasken. Helte over i gjæringskaret ved ca 27 grC + kaldt vann til nådd 19 liter.
Rista dunk og tilsatte 2 rør WLP 002.

Tilbake
Topp