Gjæringstemperatur 1056

Signal

Norbrygg-medlem
Har en IPA (første all-grain, BIAB) som jeg hadde håpt å få bra kjøling til så den kunne gjære på 18,5 grader. Kjøleskapet jeg hadde skaffet var 5 cm for lavt inni pga frysedel, så jeg tenkte å bruke et annet kjøleskap jeg hadde tilgjengelig. Jeg bygget en isolert del utenfor fryseren på kombiskapet med styrodur plater og kjørte i gang med STC-1000. Den ville etterhvert skru på kjøling, men den fryseren fungerte ikke lenger. Resultatet var at temperaturen i karet (målt med STC-1000 probe på utsiden av karet, isolert med bobleplast) endte på ca 22,5 grader i løpet av natten. Jeg tok styrodur platene og laget en kasse inn mot murt yttervegg i utebod, bygget opp under der karet skulle stå og la frostvakt under så det ble rom mellom frostvakt og gjæringskar. Temp i utebod er ca 16 grader. Temp på brygget har sunket til 18-18,5 grader og holdes stabil med STC-1000 og frostvakt. Jeg vil nok benytte denne plassen til gjæring fremover.

Hvor mye har 22,5 grader i en del timer i første bryggedøgn ødelagt for meg? Har det gitt utsmaker, og evt. hva slags?
Stormgjæring er ferdig, og jeg ønsker å ta bøtta ut av den varmestyrte kassa. Skal jeg da øke temperaturen (ta med inn), eller bør jeg la den synke (la den stå i boden)?
Siden jeg fortsatt ikke har noe gjæringsskap så får jeg heller ikke cold-crashet. Hva vil det ha å si for endelig resultat?

Estere dannes i den første perioden av gjæringa, så det kan nok hende den blir noget mer fruktig enn om du f.eks. hadde holdt tempen på 17-18 grader. Vet dog ikke hvor mye estere chico ale-gjær produserer, da jeg aldri har forsøkt høyere temp enn 19-20 grader (WLP001), men det kan sikkert andre svare på :)

1056/WLP001/US-05 er vel alle samme strain. Som sagt, litt usikker på hvor mye estere denne produserer, den skal være ganske clean, så tror ikke det er veldig farlig..

Mitt stalltips er at dette overhodet ikke blir merkbart i et velhumlet øl. Er faktisk rimelig sikker på det.

Estere kan ikke produseres før det er litt alkohol til stede. Estere er en organisk forbindelse mellom alkohol og en organisk syre. Uten alkohol ingen ester. Når det er sagt dannes estere i størst grad tidlig i gjæringsforløpet, men ikke før noe alkohol er dannet.

mvh
Bårdd

Kan jo selvsagt ha fått litt fuselalkoholer, men det går sikkert bra det. Iallefall siden det er snakk om en IPA.

Har humlet greit, og effektiviteten min ble litt dårlig, så jeg beholdt litt lavere volum etter kok. Blir nok greit bittert. Også blir det nok 100g tørrhumle (på 19l).

Tilbake
Topp