Gjæringstemp - igjen

Hei,
Satt kinn julefred i går fra ølsett. Brygget fikk fin farge og god aroma, så forhåpningene er høye om et godt juleøl, om enn kanskje ikke likt som originalen

Jeg kjølte til 18 grader før jeg tilsatte gjær og ristet dunken, men selv om den står i den kaldeste avkroken i huset så er temperaturen et sted mellom 22 og 23 C på dunken. Det står på pakken (safale s-04) at øvre temp er 25, men er det sånn at jeg nå bør prøvd å holde temperaturen stabil rundt 22 også etter stormgjæringen er ferdig? Eller skal jeg ta den ned til ca 18-19 Igjen så fort som mulig?

Fikk forresten også en dråpe springvann oppi brygget etter det var kjølt ned, mens jeg tappet fra kjele til dunk (kun 1 dråpe, falt fra tuten på kjølespiralen). Dette er jo springvann, men bør jeg være bekymret for infeksjon? Det skal jo stå frem til jul dette her så kjedelig hvis det ikke blir bra pga en sånn bommert.

Christer

Ein skal helst ikkje ta ned temperatur under gjæring. Så er det 22 under stormgjæring bør ein holde den eller øke resten av gjæringstiden.

Ein droppe frå drikkevann skal ikkje gjere noke skade...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mål temp på dunken under stormgjæringen, og hold den der er min erfaring med den gjæren.
En dråpe.. En slange hoppa av på slutten av kjøling en gang hos oss. Fylte opp kokeren med springvann. Det gikk også bra.

Skriver under på det de andre her sier. Men om mulig: Prøv å holde temperaturen jevn under stormgjæringen. Jeg tror det er viktigere enn å treffe en bestemt "riktig" temperatur - så lenge du er innenfor grensene.

Tilbake
Topp