Gjæringskar av varmtvannsbereder

Bård

Norbrygg-medlem
Tenkte å utvide litt og økonomien styrer oss i retning av sjølmekk. Noen som har konvertert vvb til gjæringskar/tank? Vi ser for oss å bygge om 300 l liters beredere. Pga takhøyden (ca 180) må vi droppe kon i bunnen, da de vil ta mye av volumet i tanken. Noen som har tegninger eller skisser til noe slikt?
 
Har du forsøkt? Jeg har tre strippede 300 litere som jeg gjerne skulle brukt til gjæring, og interessert i andres erfaring.
 
Å sveise kon som er porefri er komplisert og/eller dyrt men bruker du tanken som den er uten elementer og ventiler er den porefri.
Tenkte å gjøre det selv, da med to tanker opp/ned for å tappe i midten litt over bunn og dermed over bunnfall.
Du kan bruke co2 trykket, plassere den høyt eller lage heis til tapping.
Ideen er fin og du får garantert fine gjæringskar.
Selv har jeg ikke kapasitet til dette ellers hadde det vert gjennomført.
 
Økonomisk sett er det billigst å ikke kappe bunnen, der kan du montere rør og tappe gjæren rett ut, samt sveise inn gjenga nippler på selve tanken der det behøves. Å sveise er ikke komplisert operasjon, men vil absolutt annbefale å sveise med tig samt med bakgass. Kostnaden med å få ett mekanisk firma til å gjøre det er ikke stort, og er dere litt flitige med nevene så kutter dere opp og ordner alt på forhånd selv. Om dere skal blende hull etter varme element og slikt så annbefaler jeg på det sterkeste att dere ikke sliper rundt hullene for mye, fir den 316 kvaliteten som er på berederne er ikke helt rustfri, jeg har bereder brygge utstur selv og har helt klart litt rust rundtom. Bruk btw samme kvalitet på lappene som berederen er ( ta litt av ståley på det dere kapper bort) på den måten så vil dere h en tank og to i evigheter, jeg vasket mine med saltsyre og spylte rent med vatn. Men det som skjemmer mest ut er dei slipe merkene etter slipere. Bruk en fil eller smergelpapir der sveisetilsettet skal legge seg så blir det ganske nice! Hvor bor du btw?
 
Jeg holder på med samme prosjekt. Kuttet hull i toppen av en bereder og laget lokk av toppen til en annen, har montert på 3 stk bein av 30mm rustfrie rør slik at bunnen av berederen kommer 60 cm opp fra gulvet. Holder på å bestille rustfrie Tri clamps kuleventiler til tapping av gjær og øl.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    822,8 KB · Sett: 599
  • image.jpg
    image.jpg
    791,3 KB · Sett: 567
Økonomisk sett er det billigst å ikke kappe bunnen, der kan du montere rør og tappe gjæren rett ut, samt sveise inn gjenga nippler på selve tanken der det behøves. Å sveise er ikke komplisert operasjon, men vil absolutt annbefale å sveise med tig samt med bakgass. Kostnaden med å få ett mekanisk firma til å gjøre det er ikke stort, og er dere litt flitige med nevene så kutter dere opp og ordner alt på forhånd selv. Om dere skal blende hull etter varme element og slikt så annbefaler jeg på det sterkeste att dere ikke sliper rundt hullene for mye, fir den 316 kvaliteten som er på berederne er ikke helt rustfri, jeg har bereder brygge utstur selv og har helt klart litt rust rundtom. Bruk btw samme kvalitet på lappene som berederen er ( ta litt av ståley på det dere kapper bort) på den måten så vil dere h en tank og to i evigheter, jeg vasket mine med saltsyre og spylte rent med vatn. Men det som skjemmer mest ut er dei slipe merkene etter slipere. Bruk en fil eller smergelpapir der sveisetilsettet skal legge seg så blir det ganske nice! Hvor bor du btw?

Komplisert sier jeg fordi dette kan ikke gjøres av de fleste bryggere, det trenges egnet sveise utstyr og kunnskaper.
Priser jeg har fått på slik sveising slår ikke kjøp av ferdilaget.
Men brukbare gjærtanker av VVB kan lages uten sveising.
 
Jeg er enig i det du sier derfor sier jeg att jeg annbefaler å ikke ha flat bunn, men heller sveise inn annsatsnipler til kraner samt blending av hull, det blir fort 4meter med sveis og da går timene på ett verkstad (om bunnen skal bygges om) , jeg ville hørt med en venn som har mekanisk verkstad tilknyttning, eller en venn som har en venn. utrulig hva folk gjør om en er venlig i tonen og forklarer hva en gjør på;-)
 
Det går å sveise med pinner også. Men man må være veldig forsiktig.
Har man ikke sveiset tidligere så er det ikke å anbefale.
Med slike beredere, hvordan løser man gjærlåsproblematikken?

Noen ideer, ta de for hva de er.
Toppen kappes av en Ø45cm bereder. Denne berederen brukes som kar.
Toppen (pluss noen cm ned på berederen) kappes av en Ø50cm bereder.
Skjær hull i denne toppen med Ø45cm pluss en mm eller to. Man har nå en "vinkel".
Denne snues opp ned og trees utenpå og sveises inn noen cm under toppen av Ø45 berederen og danner "vannlåsrenne".
Bunn på Ø50 bereder kappes av. (Ø50 er nå blitt ett rør)
En ring med noen cm høyde kappes 50 berederen/røret.
Ta av noen cm på lengden slik at den passer opp i "vannlåsrenna".
Ringen sveises inn inni Ø50 bunnen og danner vannlås oppi renna. (Må sveises tett)
Et løst lokk legges på toppen av karet slik at det ikke kommer dråper ned i dette når Ø50 bunnen løftes av.

Det blir en god del jobb.
Selv har jeg alt som skal til.
Men produksjonen er vesentlig høyere enn konsumet så det er best å la være.

Trur eg:rolleyes:
 
Har du forsøkt? Jeg har tre strippede 300 litere som jeg gjerne skulle brukt til gjæring, og interessert i andres erfaring.
Joda er i gang nå. Har 2 stk identiske 300 litere, og toppen av en tredje. Har foreløpig skåret ut et ovalt stykke av ekstratoppen og skal ta ut et identisk hull, bare 30% mindre på den første tanken. Ideen er å tette tanken fra innsiden, på samme måte som lokket på et cornyfat. Foreløpig har jeg ikke blitt enig med meg selv om hvordan lokket skal festes. Med bolter som er sveiset fast i lokket, og vingemutre på oversiden, eller på annen måte.
over uttaket, der elementet satt, har jeg laget et nytt hull av samme form og størrelse som lokket på et cornyfat. Slik får jeg akkurat en hånd inn for å feste gjennomføringer, samt rengjøring. Det ser ut til å tette fint med et cornylokk men har ikke testet med vann enda.
 
Økonomisk sett er det billigst å ikke kappe bunnen, der kan du montere rør og tappe gjæren rett ut, samt sveise inn gjenga nippler på selve tanken der det behøves. Å sveise er ikke komplisert operasjon, men vil absolutt annbefale å sveise med tig samt med bakgass. Kostnaden med å få ett mekanisk firma til å gjøre det er ikke stort, og er dere litt flitige med nevene så kutter dere opp og ordner alt på forhånd selv. Om dere skal blende hull etter varme element og slikt så annbefaler jeg på det sterkeste att dere ikke sliper rundt hullene for mye, fir den 316 kvaliteten som er på berederne er ikke helt rustfri, jeg har bereder brygge utstur selv og har helt klart litt rust rundtom. Bruk btw samme kvalitet på lappene som berederen er ( ta litt av ståley på det dere kapper bort) på den måten så vil dere h en tank og to i evigheter, jeg vasket mine med saltsyre og spylte rent med vatn. Men det som skjemmer mest ut er dei slipe merkene etter slipere. Bruk en fil eller smergelpapir der sveisetilsettet skal legge seg så blir det ganske nice! Hvor bor du btw?
Takk for tips! Bor i gamlebyen, Osloooo.
 
Utfordringer for fremtiden: kjøling og oppvarming.

Det enkleste først: oppvarming tror jeg blir greiest å ta med slike varmekabler jeg har sett flere bruke her.

Nedkjøling: jeg ser for meg intern kjøling i form av en rustfri rørcoil som sitter i lokket (for enkel rengjøring og sterilisering), og henger ca 60-100cm ned i den gjærende vørteren. Magnetventiler, PID og kaldtvann, evt glykol gjennom coilen. Noen tanker?(pun intended)
 
Du kan jo skaffe en liten fryser som du sirkulerer kjølevesken gjennom med en liten pumpe , så får du mulighet til å kjøle ordentlig om sommeren også
 
Hehe, ja, mente egentlig bare i stedet for å bare bruke kaldtvann, vet ikke hvordan det er hos dere, men her blir ikke vannet kaldere enn rundt 20c om sommeren, var jo helt umulig å få kjølt ned vørteren ordentlig i sommer :/
 
Ca 6 grader om sommeren, 3 på vinteren.:) men nå skal vi jo spare på vannet, så kanskje glykol er et bedre medium på sikt..
 
Tilbake
Topp