Ølsettet "3 Gamle Damer" ble brygget på en BB30 og vi syntes vi fikk det til svært så godt denne gangen. Brygg nr 11. Vi traff OG slik oppskrifta sa, tilsatte gjærnæring mot slutten av koketida, rehydrerte 2 poser med gjær som fulgte med og rista godt før bøtta ble satt til gjæring. Men, etter 4 dager var det bom stopp i aktiviteten i gjærlåsen. SG ble målt til 1,020, noe som er altfor høyt i henhold til oppskrifta. (1,008). Etter en uke ble SG målt igjen med samme resultat, 1,020. Bøtta står i kjøleskap med kontroll på temperaturen og den har vært 20 grader under hele perioden.
Hva kan den høye SG'en skyldes?
Kan opplyse om at vi meska på 66-67 grader i en time. Det blei sirkulert med pumpe siste 20 min av meskeperioden. Deretter ble temp. øket til 78 grader, fortsatt under sirkulering. Ved oppnåd 78 grader ble maltkorga løfta opp og det ble skyllt med 79 grader varmt vann.
Kan det være noe i framgangsmåten her som dere med mer brygge erfaring enn meg kan se som årsaken til denne høye FG'en?
Kan det nytte å tilsette enda mer gjær?
Hva kan den høye SG'en skyldes?
Kan opplyse om at vi meska på 66-67 grader i en time. Det blei sirkulert med pumpe siste 20 min av meskeperioden. Deretter ble temp. øket til 78 grader, fortsatt under sirkulering. Ved oppnåd 78 grader ble maltkorga løfta opp og det ble skyllt med 79 grader varmt vann.
Kan det være noe i framgangsmåten her som dere med mer brygge erfaring enn meg kan se som årsaken til denne høye FG'en?
Kan det nytte å tilsette enda mer gjær?