Gjæring på tønne før flasking - rimeligere løsning??

På NRBLs julebord ble det servert øl fra flaske som var karbonert på Corneliusfat for å så flaskes med beergun; og siden det ikke var noe bunnslam så vil jeg også ha en slik løsning. Jeg er mye i skogen, og det hadde vært hyggelig å kunne ha med seg en flaske øl i sekken, uten slam som ristes opp og gjør det til en litt mindre hyggelig opplevelse.

Men skal man ha denne løsningen blir det ganske dyrt: Corneliusfat 870.-, Beergun 1000.-, CO2 1300.- (hvor mange liter holder en 2 kg til forøvrig?), manometer/regulator 850.- + en dæsj med slanger og koblinger som jeg ikke har oversikt over. Med andre ord runtomkring 4000.- for å komme igang! Det er mye penger for å fylle noen flasker..

Er det noen som har noen tanker om rimligere løsninger for å slippe bunnslam i flaskene? Kan Beerking-fatene brukes til noe? De får jo mye tyn, men er jo langt rimeligere. Andre Reodor-løsninger? Jeg brygger 10 liter om gangen, så fat/ting trenger ikke være spesielt store i volum.

Eirik Indregård skrev:
(hvor mange liter holder en 2 kg til forøvrig?)

2 kg ;D CO2 er flytende ved 50 bar i romtemp. Derfor vil du ha 50 bar på manometeret helt til du ikke har noe flytende CO2 i flasken, men kun litt gass. Da er det bare å planlegge en snartur til fyllestasjon, for den siste gassen går kvikt.

Du kan sjekke ut sedex sediment catcher for en rimeligere løsning. Det skal ligge en video om den på youtube også
http://sedexbrewing.com/instructions.html

Ved 0 grader og ca 14,5 psi er 2 kg co2 ca 1000 liter.
Så det vil si at 2 kg holder til noen liter øl.
Vi bruker litt høyere temperatur ved tapping, og da øker volumet også noe.

Jeg bruker en flaskefyller type liten. Den passer rett i tuten på en picnickran. Får nok av bobler med over i flaskene. ca 49+69
Brukt Corneliusfat ca 449
Gass (6kg ink ombygd flaske) 1300 (aktivt brannvern)
evt:
sodastreamflaske 149
trapezovergang 300
regulator ca 450 (kan sikkert finne billigere)
Slanger og div koblinger ca 300,-
=1800 (med sodastreamløsning)
= ca 2650 (med 6 kg flaskeløsning)
(med forbehold om regnefeil).

alt utstyret får du lett solgt videre her om nødvendig med et lite avslag på prisen

Odland skrev:
6kg CO₂-flaske får du for 700.- på GMC Brannteknikk (Ombygd brannslokkingsapparat)

Finner ikke GMC Brannteknikk på nettet. Holder de til i stavanger? Spørs om ikke turen blir lang fra Skedsmo til stavanger bare for ei gassflaske..  ;)

Bård skrev:
Odland skrev:
6kg CO₂-flaske får du for 700.- på GMC Brannteknikk (Ombygd brannslokkingsapparat)

Finner ikke GMC Brannteknikk på nettet. Holder de til i stavanger? Spørs om ikke turen blir lang fra Skedsmo til stavanger bare for ei gassflaske..  ;)

Jeg har fått det samme tipse av Odland, og konkluderte etter en stund at de heter GMC Brannvern... http://gmc.no/gmc-brannvern/category158.html (Og ja de holder til i Stavanger...)

Jaja good to know. Dere siddisser får si fra om dere skal kjøre til Oslo. Jeg nekter av prinsipp å betale 1300,- for ei slik flaske, men 700, se det kan man godt like.  :)

Skal til Hjemmebryggerdagene på Nøgne Ø i januar, kommer til å kjøre og kan nok ta med en slik en i bilen, om du skal dit.

Eirik Indregård skrev:
Er det noen som har noen tanker om rimligere løsninger for å slippe bunnslam i flaskene? Kan Beerking-fatene brukes til noe? De får jo mye tyn, men er jo langt rimeligere. Andre Reodor-løsninger? Jeg brygger 10 liter om gangen, så fat/ting trenger ikke være spesielt store i volum.

Om du flasker på litt store flasker, kan du jo flaske om. Kjøl ned så nært frysepunktet du gidder, og tapp over til ny flaske (også den nedkjølt). Nedkjølingen er viktig for at ølet skal holde på CO₂ og ikke lage skum under omtappingen. Det blir litt svinn, og jeg vil tippe på at holdbarheten er dårligere enn for Beergun-metoden, men ellers er det jo bortimot gratis.

Odland skrev:
Skal til Hjemmebryggerdagene på Nøgne Ø i januar, kommer til å kjøre og kan nok ta med en slik en i bilen, om du skal dit.

Tror du ikke guttungen måtte bli sjuk natt til 1 des ca kl 00.00 da? Jeg satt med en 6åring som hang over ei bøtte da påmeldingen foregikk. Så nei. Blir nok ikke NØ på meg i år heller.. Men til NM kanskje?

Kan f. eks. tappe på halvannen liters brusflasker. Tips: Bunnfallet fryser før ølet gjør det, også en grunn til å kjøle godt ned.

Uansett, tror ikke du kommer til å angre på det om du skaffer deg noen fat. Greier du å vente til det dukker opp en ny fellesbestilling på brukte fat, kan du få det til 300-350 kr. Men når det skjer igjen er jo uvisst.

Ok.. Det går vel mot et Corneliusfat for meg også; etter å ha lest en pen bunke tråder her på forumet så virker det jo som en ganske trygg investering.

Men noen spørsmål gjenstår:

1. Jeg brygger 10-liters batcher. Jeg ser at alle de "rimelige brukte" fatene er på 19 liter. Med andre ord, jeg klarer bare å fylle halvparten av dem. I og med at jeg i utgangspunktet har tenkt å gjære naturlig så tenker jeg at det blir litt mye luft (eller CO2). Burde jeg heller gå for 9 eller 12 liters fat selv om de er litt dyrere?

2. Candirekt selger "komplette" pakker med henholdvis 0,5 eller 2 kg CO2 patroner. Er disse greie å få fylt her på berget? Jeg har sett tilbudet om ombygde brannslukningsapparater også, men de har jeg en idé om blir ganske så overdrevet for mitt bruk. I min hastighet nå vil en 2 kg vare i noen år..

3. Fatene oppgis som NC eller CC, har jeg forstått riktig at det er NC som er det som brukes her? Det er omtrentlig samme pris, så jeg antar at det er koblingene som er forskjellige?

4. Regulatorer, hvor mye trengs? Jeg ser Lunde selger en som de kaller "mini-regulator" til 350.- Duger den? Eller må jeg ha noe som er større? Jeg ser de har noen varianter med henholdsvis 1, 2 eller 3 hurtigkoblinger - lønner det seg å ha?

I hodet mitt bygger jeg følgende:

12 liter Cornelius fra Vin og Bar
med
"Mini-regulator" fra Lunde
"Overgang"  fra Lunde
og 425 g CO2 fra Vin og Bar
eller
rett og slett bare en "Ut på tur CO2" fra Vin og Bar frem til jeg finner ut hva jeg trenger og vil ha og trenger. Man har vel litt dårligere kontroll på trykket skulle jeg tro, men jeg skal jo gjære naturlig så da er det kanskje ikke så viktig. Det blir jo litt dyrere CO2, men jeg tror vel ikke det er der sparepengene mine forsvinner uansett.

Eirik: Hvis du skal ha fat, manometer og flere andre ting, kan du sjekke Candirect i Tyskland. Vesentlig billigere, men du bør nok bestille endel varer (for å si det sånn). Det blir selvfølgelig frakt og moms i tillegg.
De brukte fatene fra Candirect er av mye bedre kvalitet enn de jeg har kjøpt hos Vin og Bar. Det er hvertfall min erfaring.

Bård: Hvis du synes det er enklere med en kjøretur til Drammen?
Hos http://bra-tek.no/ får du ombygde 6kg til 625. Testet og fyllt!

Bumper denne tråden ettersom julelønna har kommet på konto. Og som kjent må pengene vekk derfra så fort som mulig, siden det fort kan oppstå lekasjer om det blir for høyt trykk på kontoen.

Er det noen som har noen tanker ang. 9 eller 19 liters problematikken? Billig halvtomt eller dyrt fult fat? Jeg er litt engstelig for gjæringen om fatet er for stort. Eller er jeg på bærtur?

Tilbake
Topp