Gjæring på do

Hepp, er det noen som har argumenter for og imot å ha gjæringsspannet stående på bad med toalett? Har mulighet for å evt sperre av bruken mens gjæringen pågår osv, men hvor nøye er det?

Selvfølgelig ikke et optimalt sted å ha brygget, men det er ellers det beste stedet mht temperatur.

Kjør debatt ;)

Utfra spørsmålsstillingen forutsetter jeg at det er risiko for tarmbakterier i ølet som er vurderingsspørsmålet her. Ref mythbusters omfattende forsøk med tannbørster på toalett, vil jeg anta at det ved normal bruk av toalettets funksjoner ikke vil innebære særlig riskiko i forbindelse med tarmbakterier.

mskogly skrev:
Selvfølgelig ikke et optimalt sted å ha brygget, men det er ellers det beste stedet mht temperatur.

For min del er ikke toalett/bad et godt sted for gjæring, da jeg har varmekalber som står på året rundt. Ser for meg vørter som kan nå 25-26c, og det blir det sikkert en del fusel av. Med tanke på bakterier, så vasker og fesinfiserer jeg fat på badet ofte.

Badet det er snakk om er det minst brukte/eldste, så det går greit mht varmekabler og kontroll på varmen. Hever gjæringskaret opp med en kasse for å unngå direkte varme, og det ser ut til å funke fint.

Hvis du bruker vannlås, så skal jo den sperre for evt. bakterier som prøver å snike seg inn. Så med mindre du går i søvne og pisser i feil bøtte, så skal vel ølet klare seg godt på badet. Hvertfall så lenge du ikke har varme rett på bøtta, men hever den opp. Husk også på at tempen i væsken, og tempen i rommet ikke nødvendigvis er den samme. Ofte noen grader varmere i bøtta...

Jeg har gjæret på dass et par anledninger. Med varmekabler på og skåla i flittig bruk :) 28 grader kom vørteren opp i.

Det skal sies at det var Saison som sto til gjæring. Men den ble knallgod.

Tilbake
Topp