Jo, men jeg synes det er et rimelig stort poeng å få tatt livet av forestillinga om at "en investerer i en fermenteringstank i rustfritt stål etter hvert". Og at vi veldig ofte ikke handler på grunnlag av fornuft, er jo ikke noen grunn til å ikke prøve å gjøre det?
Artig at amerikanerne også har lest den boka
.
Det har nok versert overdrevne tanker om hvor raskt gjæringskar i plast må skiftes ut. Jeg husker det blei sagt at de neppe tålte mer enn 10 brygg, og det er åpenbart tull. Det kommer jo helt an på hvordan de behandles.
Kaller du det en myte, sier du at det ikke spiller noen rolle om gjæringskaret er ripete. Det er mulig jeg har stående et par gamle fra den tida jeg herja med en malingblander for å røre inn luft. Du må gjerne få dem hvis jeg finner dem igjen
.
Dette handler litt om statistikk. Det går bra med de fleste bilturer i fylla, men det er vel kanskje ikke noe argument for å kjøre i påvirket tilstand.
@Sarge har nok rett i at det sannsynligvis ikke oppstår infeksjon i et godt reingjort gjæringskar sjøl om det er ripete. Poenget er imidlertid at hvis du har et infisert øl, så er risikoen for at infeksjonen blir ført videre til neste brygg, større dersom karet er ripete. Det er snakk om hvor lett det er å få vasket ut alle bakteriene/villgjærene som
er der. Og det der mener jeg altså at