Gjæret lager på 6' i 4 uker - FG20 og en usmak

Torskarr

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en mørk lager og lot denne gjære på 6' på kjellergulvet. Leste ikke anbefalt temp.
German Lager X skal ha minimum 10' og San Fransisco lager skal ha 14'. Jeg tappet på flasker i all hast for jeg trengte gjærimgsfatene, og nå tror jeg at jeg har et problem. dårlig utkjøring og fikk ikke gitt den et par dager med høyere temp for diacetylen

German Lager FG 14
San Fran Lager FG 20

Begge er fra samme brygg, OG 60

Så nå er de på flasker, står på det samme kjellergulvet, og jeg frykter at jeg har ødelagt ølet. Kan det reddes?
Skal jeg sette flaskene varmere, og slippe ut overtrykk hver uke?

Mesket på 65' og FG ble 18 og 14 (ikke 20 som jeg først noterte). Hvordan er det mulig at FG blir så høy, med mindre det er fordi gjæringen ikke ble ferdig?

Og det igjen må komme av for lav temperatur? Eller klarer lagergjær seg på lavere temp egentlig?

Og igjen, kan dette ølet reddes?

RDWHAHB! ;) Øl blir det! målte du SG og fikk samme måling over flere dager? hvor lenge gjæret det? 6 grader er kanskje litt i det kaldeste laget, men det kan andre mer om  enn meg. generellt er det vel greit å ha noe som holder temperaturen jevn når man gjærer med undergjær. Finn deg et kjøleskap på finn.no og bestill deg en stc-1000 på ebay, så blir alt så mye enklere neste gang :)

Jeg målte ikke SG, men registrerte ikke aktivitet i gjærlåsen siste uka. Temperaturen var stabilt synkende pga været. Startet på 9' og falt sakte til 6'.

Jeg får vel bare teste litt karboneringstrykk underveis. Lar flaskene stå på 10' nå. Lurer på om jeg skal flytte dem over til den delen av kjelleren som holder 6'. Tips?

Og hva betyr det første du skrev...? RDWHAHB...?

Sett flaskene i romtemp for karbonering. Deretter bør dem lagres kjølig en god stund. Helst skulle vel gjæringstempen godt motsatt vei. 8-10 grader under stormgjæring og gjæropprydningsfase og 3-5 dager i romtemp om jeg ikke har skjønt feil. Diacetylrest heter det vel.  Deretter skal de lagres kjølig en god stund. Det er her den store prøven kommer. Tålmodighet:) ikke drikk opp før ølet blir skikkelig godt:)

RDWHAHB= relax don't worry have a home brew ;)

Tilbake
Topp