Gjærer ikke??

Satt en Porter etter denne oppskrifte:

Porter Vørterstyrke: ca. 15 %
Mengde: ca. 45 l. Bittergrad BU: ca. 44
Alkoholstyrke: ca. 5 %
Pale ale malt 12 kg
Krystallmalt 1 kg
Fargemalt 0,5 kg

Bitterhumle 80 g. Northern Brewer (8,5 % alfa)
Smakshumle 20 g. “ ” (kokes i 20 min)
Aromahumle 100g. Fuggel (5,5 % alfa, kokes i 5 min)

Overgjær

Direktemesking
68 gr.C i 90 mint
Siling ved 78 gr.C

Hadde ikke rett humle så vi brukte en på 10,2% til bitter og smakshumle.
Aromahumle var 4,8% alfa

Men det blei gjort 2 feil under brygging. Smakshumle blei tilsatt for tidlig og fekk koketid på 40min  :jaha:
Så når vi skulle ha i gjæren så fann vi ut at vi hadde fått for lite. 16g overgjær av en eller annen sort.
Brygget blei på 45 -50L. OG var 1050. Når jeg nå sjekker så er den 1024. Kan det gå så fort? Fra Lørdags natt 01.00 til nå?
Det har ikke vert aktivitet i gjærlåsen. Men ser det er mye "gøgge" rundt øvert i dunken pluss flak oppå vørterten. Lukter så det river i nesen (så noe gjæringsaktivitet må det nå være?) :bank2:

Kan virke som det ikke er helt tett hos deg? Tror du kan sjekke med å trykke litt på lokket og se om vannet i gjærlåsen beveger seg.

Espen83 skrev:
Satt en Porter etter denne oppskrifte:

Porter Vørterstyrke: ca. 15 %
Mengde: ca. 45 l. Bittergrad BU: ca. 44
Alkoholstyrke: ca. 5 %
Pale ale malt 12 kg
Krystallmalt 1 kg
Fargemalt 0,5 kg

Bitterhumle 80 g. Northern Brewer (8,5 % alfa)
Smakshumle 20 g. “ ” (kokes i 20 min)
Aromahumle 100g. Fuggel (5,5 % alfa, kokes i 5 min)

Overgjær

Direktemesking
68 gr.C i 90 mint
Siling ved 78 gr.C

Hadde ikke rett humle så vi brukte en på 10,2% til bitter og smakshumle.
Aromahumle var 4,8% alfa

Men det blei gjort 2 feil under brygging. Smakshumle blei tilsatt for tidlig og fekk koketid på 40min  :jaha:
Så når vi skulle ha i gjæren så fann vi ut at vi hadde fått for lite. 16g overgjær av en eller annen sort.
Brygget blei på 45 -50L. OG var 1050. Når jeg nå sjekker så er den 1024. Kan det gå så fort? Fra Lørdags natt 01.00 til nå?
Det har ikke vert aktivitet i gjærlåsen. Men ser det er mye "gøgge" rundt øvert i dunken pluss flak oppå vørterten. Lukter så det river i nesen (så noe gjæringsaktivitet må det nå være?) :bank2:

med tanke på at du har gått fra 1050 til 1024, så tror jeg du trygt kan si at det gjærer

Vi var litt redd for at de skulle vere lekk ja. Kjennte litt slark i lokket. (60L dunk fra FK. Første gang vi gjærer i den)
Så vi festa noen tvinger på lokket. Skal vere tett det nå altså. Men kan jo vere pakningen rundt gjæringslåsen.

Kan det gå ifra 1050 til 1024 på 2,5 dag???

Dette er bacth 002 for vår del (på eget utstyr). Var ikke helt heldige med type Tysk pilsner sist heller.

Oppskrift:

Tysk pilsner Vørterstyrke: ca. 13 %
Mengde: ca 50 l. Bittergrad BU: ca. 33
Alkoholstyrke: ca 5 %
Pilsnermalt 12 kg
Lys karamellmalt 0,5 kg
Bitterhumle 150 g Hersbrucker (4,1% alfa)
Smakshumle 30 g “ kokes 20 min
Aromahumle 50 g “ Kokes 10 min
Undergjær 10 - 14 gr.C
Trinnmesking:
55 gr.C i 30 min Siling ved 75-80 gr.C
68 gr.C i 90 min
Lagres kaldt (0 -4 gr.C) i 1,5 mnd

Denne står og gjærer i garasjen nå. Snart stått en uke. Den står på Europris dunker og fint liv i gjærlås.
Brukte Halletrau Mittelfrauh 4,8 % alfa siden vi ikke fekk tak i Hersbrucker. Og så tok vi 0,5kg ekstra karamell malt.

Skulle ende opp med 50L vi havna på 40L og OG på 1060! Fargen er som amber ale så den blei vel vela konsentert. Jaja...blir vel øl det også. Men ikkje akkurat lager kanskje?  Blir vel sterkt!

Vedlegg

• IMG_1148.JPG
    1,8 MB · Sett: 180
går gravityen fra 1050 til 1024 så gjærer det så absolutt.
om du er redd at dunken ikke er tett er det jo bare å presse lett/holde på lokket og følge med i gjærlåsen hva som skjer. dette må gjørest når det er rolig i dunken, ikkje under stormgjæringen ja.

Lars B. skrev:
Gjør det egentlig noe om lokket ikke er helt tett da?
Nei, det gjør absolutt ingenting. Så lenge det ikke er fare for at støv og drit kommer inn i bøtta, kan du fint la lokket ligge løst p bøtta. Mange gjør det fast de første dagene med stormgjæring for at ikke lokket skal blåses av.

Tilbake
Topp