Satt en Porter etter denne oppskrifte:
Porter Vørterstyrke: ca. 15 %
Mengde: ca. 45 l. Bittergrad BU: ca. 44
Alkoholstyrke: ca. 5 %
Pale ale malt 12 kg
Krystallmalt 1 kg
Fargemalt 0,5 kg
Bitterhumle 80 g. Northern Brewer (8,5 % alfa)
Smakshumle 20 g. (kokes i 20 min)
Aromahumle 100g. Fuggel (5,5 % alfa, kokes i 5 min)
Overgjær
Direktemesking
68 gr.C i 90 mint
Siling ved 78 gr.C
Hadde ikke rett humle så vi brukte en på 10,2% til bitter og smakshumle.
Aromahumle var 4,8% alfa
Men det blei gjort 2 feil under brygging. Smakshumle blei tilsatt for tidlig og fekk koketid på 40min :jaha:
Så når vi skulle ha i gjæren så fann vi ut at vi hadde fått for lite. 16g overgjær av en eller annen sort.
Brygget blei på 45 -50L. OG var 1050. Når jeg nå sjekker så er den 1024. Kan det gå så fort? Fra Lørdags natt 01.00 til nå?
Det har ikke vert aktivitet i gjærlåsen. Men ser det er mye "gøgge" rundt øvert i dunken pluss flak oppå vørterten. Lukter så det river i nesen (så noe gjæringsaktivitet må det nå være?) :bank2:
Porter Vørterstyrke: ca. 15 %
Mengde: ca. 45 l. Bittergrad BU: ca. 44
Alkoholstyrke: ca. 5 %
Pale ale malt 12 kg
Krystallmalt 1 kg
Fargemalt 0,5 kg
Bitterhumle 80 g. Northern Brewer (8,5 % alfa)
Smakshumle 20 g. (kokes i 20 min)
Aromahumle 100g. Fuggel (5,5 % alfa, kokes i 5 min)
Overgjær
Direktemesking
68 gr.C i 90 mint
Siling ved 78 gr.C
Hadde ikke rett humle så vi brukte en på 10,2% til bitter og smakshumle.
Aromahumle var 4,8% alfa
Men det blei gjort 2 feil under brygging. Smakshumle blei tilsatt for tidlig og fekk koketid på 40min :jaha:
Så når vi skulle ha i gjæren så fann vi ut at vi hadde fått for lite. 16g overgjær av en eller annen sort.
Brygget blei på 45 -50L. OG var 1050. Når jeg nå sjekker så er den 1024. Kan det gå så fort? Fra Lørdags natt 01.00 til nå?
Det har ikke vert aktivitet i gjærlåsen. Men ser det er mye "gøgge" rundt øvert i dunken pluss flak oppå vørterten. Lukter så det river i nesen (så noe gjæringsaktivitet må det nå være?) :bank2: