Gjære høyt og lavt?

Jeg satt en Weiss her om dagen med en gjær som visstnok skal gjære ganske langt ned.
Jeg har jo skjønt det slik at isteden for å ende opp på en FG 1012 så kan jeg havne på 1006 med  rett gjærtype,
men rent smaksmessig hva har det å si utenom en sterkere alkoholprosent?
Hvis jeg hadde brukt en gjær som IKKE er laget for å  gjære så langt ned ville jeg da fått et "dårligere" øl vs en gjær som
gjærer lavt?
Eller kort sagt: Er det ønskelig å havne på lavest mulig FG ?

StianD skrev:
Jeg satt en Weiss her om dagen med en gjær som visstnok skal gjære ganske langt ned.
Jeg har jo skjønt det slik at isteden for å ende opp på en FG 1012 så kan jeg havne på 1006 med  rett gjærtype,
men rent smaksmessig hva har det å si utenom en sterkere alkoholprosent?
Hvis jeg hadde brukt en gjær som IKKE er laget for å  gjære så langt ned ville jeg da fått et "dårligere" øl vs en gjær som
gjærer lavt?
Eller kort sagt: Er det ønskelig å havne på lavest mulig FG ?
Smaksmessig kan en lavere FG gi et tørrer/crispere/renere øl, men hvis det ikke skal være en lav FG i ølet som brygges, kan den lave FG få ølet til å smake tynt/endimensjonalt.
En weissen gjær bidrar først og fremst med smaksprofilen på ølet, Så hadde du valgt feks Wlp 001, så hadde du endt opp med et helt annet øl, uten weissen sin karaktiristiske smak. Så du velger ikke gjær ut fra hvilken FG du vil ha, men ut fra hvilken smaksprofil du ønsker i det ferdige produktet.
Det er ikke ønskelig å havne på lavest mulig FG, men det er ønskelig å havne på rett FG utfra hvilken øltype/stil som brygges.

Okokok takker. Da ble jeg litt smartere.
Men kanskje bare litt.
Til vanlig Pils har jeg stort  sett brukt Saflager S-23 som ikke skal gjære sååå langt ned visstnok selv om brygget har havnet godt under 1010 (og1050). Hvilke gjærtyper vil da kunne gjære ENDA lenger ned for å gi et litt mer "crispy" øl ?
Eller er kanskje ikke det ønskelig til pils muligens.
Noe vage spørsmål jeg har muligens da det ikke er en spesiell øltype, men driver mest i forskingen her :)

Hvis du vil ha bedre utgjæring så er det letteste å senke mesketemperaturen.
Ellers er god gjærhelse, skikkelig oksygenering og rett mengde gjær faktorer som spiller inn på gjæringsprosessen.

Tilbake
Topp