Kaster meg på her jeg med samme spørsmål og erkjennelse egentlig........ Brygging som nybegynner rett før ferien gir vel ikke noen Noblespris kanskje, men gjort er gjort :bank2:
Etter litt plunder og heft med temperarutur kontroll i gjæringsskapet siden natt til fredag har jeg nå fått stabilisert temperaturen i gjæringstanken på ca 9 grader og det plopper LITT med ujavne mellomrom, borsett fra at når jeg har døren åpen et par minutter så går gjærlåsen nesten bananas av en eller annen grunn. Kan ikke se for meg at den lille varmeforskjellen rekker å påvirkt 80 liter vørter, men allikevel. Det jeg egentlig lurer på er:
1. Hvor lang primærgjæring bør jeg forvente meg ved en fortsatt lagring på rundt 9 grader?
2. Tar ølen noen skade av å bli stående noen dager etter at primærgjæringen er over?
Jeg har på en måte glemt at jeg starter sommerferie i morgen, og jeg er ikke helt sikker på om jeg ofrer ferien for å sitte å kikke på tanken........... Dette skulle jeg jo selvsagt ha tenkt på FØR jeg gjorde det smarte valget å brygge på torsdag, men jeg klarte bare ikke å vente etter uker med tenking og mekking. Var bare SÅ spent på om utstyret virket etter intensjonen.
Noen tanker folkens?