Gjærdyrking av flaskebunnfall???

Er det mulig å dyrke opp  en brukendes gjærkultur av bunnfallet fra for eksempel den flasken med Two Captains jeg nettopp har helt i glasset nå??  Og i tilfelle hvordan?  :biersmile:

Du kan lage en ministarter og så steppe denne opp. Men det er mye enklere å kjøpe White Labs WLP007, som er gjæren Nøgne Ø bruker.

Nøgne Ø bruker WLP007, ser ikke poenget med å ta seg bryet. Er dyrere å dyrke opp fra bunnslam enn å kjøpe et nytt rør. Originalen, Humlehelvete ble laget med WY 1056 American Ale, og oppskriften ligger ute på forumet.

Nå karbonerer ikke Nøgne Ø naturlig lenger om jeg ikke tar feil. Kanskje ikke allverden med gjær å ta utgangspunkt i. Samt gjæren har fått greit kjørt seg med tanke på både ABV og IBU.

hvordan finne ut hvilken gjær hver enkelt bruker. ? en del av å samle gjær fra flaske er vel og kunne bruke desse i lignende ølsorter.
og så har det vel mye og si om dette er overgjær eller undergjær.

Per Marius skrev:
hvordan finne ut hvilken gjær hver enkelt bruker. ? en del av å samle gjær fra flaske er vel og kunne bruke desse i lignende ølsorter.

Mange bryggerier gir den informasjonen villig vekk hvis du spør, og i svært mange tilfeller vil gjæren deres være kommersielt tilgjengelig.

Gahr skrev:
Per Marius skrev:

Mange bryggerier gir den informasjonen villig vekk hvis du spør, og i svært mange tilfeller vil gjæren deres være kommersielt tilgjengelig.
Takker.
Er vel bare for og prøve :)

Odland skrev:
Nå karbonerer ikke Nøgne Ø naturlig lenger om jeg ikke tar feil. Kanskje ikke allverden med gjær å ta utgangspunkt i. Samt gjæren har fått greit kjørt seg med tanke på både ABV og IBU.

Når du sier det, så tenkte jeg idet jeg skreiv innlegget, og samtidig studerte bunnfallet...at dette var da pokker`n ikke mye å bygge store øll på!!  :biersmile:

ragnar67 skrev:
Odland skrev:

Når du sier det, så tenkte jeg idet jeg skreiv innlegget, og samtidig studerte bunnfallet...at dette var da pokker`n ikke mye å bygge store øll på!!  :biersmile:

Det bør gå, men du må lage starter i flere steg. Og du vil gjerne ende opp med en blanding av Nottingham og WLP007. De bruker 007 til hovedgjæringen, og noen øl får vel fortsatt en dose Nottingham før flasking.

Gahr skrev:
Per Marius skrev:

Og hvordan vil 7F. forholde seg mht. spørsmål om oppskrifter osv. ?
Innbilder meg at det vil dukke opp endel brygg ifra den kanten som vil være ettertraktet mht. kloning.... :biersmile:

men slik helt ut av det blå: vist eg har en flaske i kjøleskapet, og vi kan si det er en fredagskveld, men att et ein tilfeldig ikke har noe spraymalt liggende. kan ein da helt hupotetisk bruke vanlig sukkerlake yil og sette første steget fra bunnslammet?

Per Marius skrev:
men slik helt ut av det blå: vist eg har en flaske i kjøleskapet, og vi kan si det er en fredagskveld, men att et ein tilfeldig ikke har noe spraymalt liggende. kan ein da helt hupotetisk bruke vanlig sukkerlake yil og sette første steget fra bunnslammet?

Det anbefales ikke, da er det bedre å vente med øldrikkingen til du har litt spraymalt tilgjengelig.

Per Marius skrev:

Mulig det er flere hjemme bryggere i nabohusene?

Tor-Henning skrev:
Per Marius skrev:

Mulig det er flere hjemme bryggere i nabohusene?

Lite med dett desverre :(

ragnar67 skrev:
Gahr skrev:
Per Marius skrev:

Og hvordan vil 7F. forholde seg mht. spørsmål om oppskrifter osv. ?
Innbilder meg at det vil dukke opp endel brygg ifra den kanten som vil være ettertraktet mht. kloning.... :biersmile:

7 Fjell vil mest sannsynlig ha en QR-kode på alle etiketter med link til detaljert oppskrift. Jeg planlegger å bruke WLP001 som standardgjær.

Det er bare helt kjempe.
(Kun middelmådige kokker som ikke deler matoppskrifter.  De beste har ingenting å frykte.)

--

Leste  just en tråd på reddit om dette - http://www.reddit.com/r/Homebrewing/comments/19eb38/thursdays_advanced_brewers_round_table/

Her var det lenka til en liste som kanskje kunne være av interesse; "The goal of this page is rather to provide information about which bottled beers have alive and useful yeasts in them, and what characteristics those yeasts have".

http://www.nada.kth.se/~alun/Beer/Bottle-Yeasts/
Reddit er kanskje noe nerdete, meeen subredditen /homebrewing tar tidvis for seg ølnyttige saker. Se spesielt sidebaren på høyre side.

Sannhetsgehalten er vel som for resten av internettet, ei klype salt er alltid lurt å ha med seg. :)

Tilbake
Topp