gjær??

Hei!

Lurer på dette med flytende gjær. Kan man helle røret rett i vørteren, eller må man blande det ut i lunkent vann før man blander det inn i vørteren??
hva er egentlig en gjær starter? Må man ha gjærnæring ved bruk av flytende gjær?? Hva kan man i så tilfelle bruke som gjærnæring??

Sikkert litt dumme spørsmål, men jeg er fersk i faget, og har kun ett brygg bak meg. Da brukte jeg "tørrgjær" (Safale US 05) som jeg rehydrerte.
Skal brygge idag, og gjæren jeg har er en WL060

Du KAN helle gjæren rett i vørteren, men det er ikke sikkert at du har nok gjær til den mengden du skal lage..
Men siden dette er første gangen du skal bruke flytende gjær så vil jeg anbetale at du steriliserer gjærflasken i litt starsan og heller det direkte oppi.

Det er heller ikke nødvendig å rehydrere flytende gjær, Det har de allerede gjort for deg..

Gjærnæring er som i navnet, næring til gjæren. Denne kan enten kokes 15 min i starteren eller has i de siste 15 min av vørterkokingen. Er ikke livsviktig men anbefales. Husk at DU lager vørteren, mens GJÆREN lager øl.

Starter ligger veldig godt beskrevet i medlemsseksjonen, søk og bli vis.
Men kort fortalt går det ut på å lage en liten mengde vørter (1-2 liter for ales) som du gjærer slik at antall gjærceller vokser,  dette helles så i vørteren.
som igjen fører til raskere gjæring og hjelper å minimere risikoen for uønskede smaker i det ferdige produktet.

Gjærnæring: Her finnes det forskjellige ting på markede, jeg bruker Whitelab sin.
Til slutt vil jeg anbefale deg å lese deg opp litt på gjær og gjæring.. Dette er variabler som har mer å si for det ferdige resultatet enn all verdens utstyr og bling.

EDIT: ser at du ikke er medlem i Norbrygg.. Det anbefales på det sterkeste.

Du trenger ikke rehydrere flytende gjær.

En starter er litt vørter (ca 2 liter er vanlig for 20-25 liters brygging) som du lar gjæren formere seg i før bruk.
Dette trenger du minst 1-2 døgn til (ofte mye mer, avhengig av gjærtype), som om du skal brygge i dag får du bruke røret direkte i batchen din.
Det blir som regel litt lite gjær med ett rør til 20 liter, men om OG'en din ikke er for høy så går det sikkert greit.

Denne er anbefalt for å regne ut hvor mye gjær du trenger:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
En enkel starter lager du slik:
-Bland 100g spraymalt eller 125g flytende maltekstrakt med vann til du har 1 liter blanding.
-Kok dette i noen minutter, sammen med litt gjærnæring om du har.
-Ha på en desinfisert 1.5 liters brusplaske, og kjøl ned.
-Ha i gjæren og rist godt.
-Dekk åpningen på flasken med litt aluminiumsfolie, eller fest korken løst
-Rist flasken så ofte som mulig de neste 24-36 timene.
-Sett flasken i kjøleskap til gjæren bunnfeller.
-Hell forsiktig av vørteren, mens gjæren ligger igjen.
-Tada: Du har nå mer gjær enn du startet med.

Lag evt 2 slike flasker og fordel gjæren fra røret mellom dem for å få enda mer gjær.

Neste steg er å kjøpe eller lage magnetrører.

Kan forøvrig også anbefale medlemskap, da det ligger en meget god artikkel på dette i medlemseksjonen.

Ser det har kommet en annet svar mens jeg skrev, så nå har du to svar.

Hallo!

Takk skal dere ha :)Skal bli medlem ja, og må nok lese meg litt mere opp på temaet etterhvert.

mvh

Jim

Tilbake
Topp