Gjær utgått på dato.

Torga skrev:
magnumhansen skrev:
Hvis den først har vokst aerobt, vil den anerobe veksten bli svært liten. Hvid du dekanterer er alkoholproduksjonen formålsløs.
Se etter CO2 produksjon. De små boblene ved kanten. Når de syns er det i hvert fall ingen vits i å fortsette.

Er det slik at med en gang en starter produserer CO2, så er det ikke lengre aerob formering?? Mao starteren er ferdig... :jaha:
Det korte svaret er ja. Jeg skal skrive et oppsett om praktisk bruk av aerobe startere   for å konkretisere dette mer.
Jeg skal også se litt nærmere på om det kan være mulig å observere når starteren bikker på endring i sukkerinnhold eller pH.

Hei!
Jeg har et nytt spørsmål vedrørende gjær som har gått ut på dato:
Rett før jul aktiverte jeg en pose med Wyeast 2042 Danish lager som har ligget på kjølerom i et års tid - utløpsdato var August 2010 - altså for halvannet år siden. Det var ingen tegn til aktivitet etter tre dager, og jeg startet gjæringen av min nybryggede vørter med en gjær med en slump gjærslurry jeg fikk fra en bryggekollega. Jeg lot imidlertid posen bli stående i romtemperatur, og etter 10 dager begynte posen å blåse seg opp. Etter ytterligere et par dager va den sprekkeferdig, og jeg satte den tilbake på kjølerommet. Mine spørsmål er nå:
  • Kan denne gjæren brukes?
  • Hvor lenge kan den ligge slik ferdigaktivert på kjølerommet (4 grader) før jeg må bruke den?
  • Er det i så fall slik at jeg faktisk kan bruke mine gamle poser med gjær som dessverre har blitt liggende langt utover oppgitt holdbarhetsdato?
  • Jeg vegrer meg for å lage gjærstarter etter et par uhell med infeksjon. Vil infeksjonfaren være større eller mindre dersom jeg bruker slik gjær som har gått ut på dato?
Jeg gjetter at jeg ikke er den eneste som har vært i overkant optimistisk om bryggehastighet ved innkjøp av gjær, så dette er kanskje en problemstilling som er aktuelle for flere av dere hjemmebryggere som frekventrer dette forumet.

Gode råd ønskes!

Pål   :)

Tilbake
Topp