Jeg har gjort non tester på gjærpakker utgått på dato som Vin & Bar og Petit
velvillig har stilt til disposisjon. I tillegg hadde jeg en del fra White lab som ogspå var blitt for gammel.
Den eldste , en German ale, sto datert 14.august 06 men Ola mente det var feiltrykk og
at den var fra 08. Ellers var det flere som var to år gamle mens mesteparten var fra 6 mnd til ett år gammel.
Det var en blanding av over- undergjær og lambic.
Jeg podet alle på maltagar på petriplater.
Alle uten unntak vokste greit opp og jeg overførte kolonier antatt
av enkeltceller til 10ml steril vørter og samtlige vokste bra.
En lite vitenskapelig vitalitetstest som besto i åpne korken på
testuben og se på fusingen viste ingen forskjell på denne gjæren
og en ny. Heller ikke under mikroskopet viste den avvik.
Men enkelte av de som var yngst viste innhold av bakterier på maltagaren
mens de eldste ikke hadde det.
De yngste viste også en andel døde celller , ca 20-25% mens de eldste kun hadde
levende celler. Forklaringen er at hos de eldste hadde samtlig døde celler dødd for så
lenge siden at de var autolysert mens ikke alle hadde rukket det hos de yngre.
Det jeg ikke gjorde men som jeg angrer på i ettertid var å telle antall igjenværende celler
i posene/rørene. Jeg gikk uten videre ut fra at det ikke var nok igjen til å dyrke opp gjæren
på vanlig måte med starter men at man måtte pode på agar.
Det tok jeg feil. Det er tydelig atskillig flere levende celler igjen enn det som kalkulatorene oppgir
og de kan brukes hvis man tar forholdsregler. Jeg ville behandlet gjæren med klordioksyd før jeg
begynte å bygge opp starteren. Dette fordi bakteriene utgjør en mye større fare ved redusert
gjærcelleantall. I tillegg ville jeg startet med en veldig liten starter , kanskje 100 ml og sterilisert
vørteren hvis mulig eller kokt den to ganger med et par dagers mellomrom.
velvillig har stilt til disposisjon. I tillegg hadde jeg en del fra White lab som ogspå var blitt for gammel.
Den eldste , en German ale, sto datert 14.august 06 men Ola mente det var feiltrykk og
at den var fra 08. Ellers var det flere som var to år gamle mens mesteparten var fra 6 mnd til ett år gammel.
Det var en blanding av over- undergjær og lambic.
Jeg podet alle på maltagar på petriplater.
Alle uten unntak vokste greit opp og jeg overførte kolonier antatt
av enkeltceller til 10ml steril vørter og samtlige vokste bra.
En lite vitenskapelig vitalitetstest som besto i åpne korken på
testuben og se på fusingen viste ingen forskjell på denne gjæren
og en ny. Heller ikke under mikroskopet viste den avvik.
Men enkelte av de som var yngst viste innhold av bakterier på maltagaren
mens de eldste ikke hadde det.
De yngste viste også en andel døde celller , ca 20-25% mens de eldste kun hadde
levende celler. Forklaringen er at hos de eldste hadde samtlig døde celler dødd for så
lenge siden at de var autolysert mens ikke alle hadde rukket det hos de yngre.
Det jeg ikke gjorde men som jeg angrer på i ettertid var å telle antall igjenværende celler
i posene/rørene. Jeg gikk uten videre ut fra at det ikke var nok igjen til å dyrke opp gjæren
på vanlig måte med starter men at man måtte pode på agar.
Det tok jeg feil. Det er tydelig atskillig flere levende celler igjen enn det som kalkulatorene oppgir
og de kan brukes hvis man tar forholdsregler. Jeg ville behandlet gjæren med klordioksyd før jeg
begynte å bygge opp starteren. Dette fordi bakteriene utgjør en mye større fare ved redusert
gjærcelleantall. I tillegg ville jeg startet med en veldig liten starter , kanskje 100 ml og sterilisert
vørteren hvis mulig eller kokt den to ganger med et par dagers mellomrom.