Gjær/skum som ikke synker under gjæring

Jeg brygger en Citra IPA, veldig enkle greier, tørrgjær US-05. Det har dannet seg et nokså massivt og tykt "skum" på toppen. Jeg har målt sukkerinnhold i dag, alt går etter planen, men så var det dette skum"lokket" da....
Jeg tror jo det blir vrient å tappe med dette skummet intakt, vanskelig å se hva man gjør. Bør jeg provosere dette til å synke (hakke det litt opp) eller kan jeg bare fjerne det med en desinfisert hullsleiv eller noe sånt rett før tapping?

Sist redigert:
Er det det som kalles cold crash? Hvor kaldt? Hvor lenge? Skal jeg vente til etter at jeg anser brygget som ferdiggjæret? Dreper man ikke gjærrestene som jeg skal bruke til å karbonisere?

Det har gjæret i 12 dager, tenkte å tappe på søndag/mandag

Jeg ser poenget i forhold til påskeferien, og skal det drikkes da, er det bare å tappe. Du har vel tørrhumlet, og det bør jo ikke stå lenge med den, heller. (5 dager er visst ideelt - mener mange, i alle fall.) Men har sg stabilisert seg? Det er litt skummelt å flaske (hvis du skal flaske, da) hvis du ikke er sikker på at gjæringen er over.

Neida trenger ikke drikke det i påsken, men hadde vært kjekt å få tappet det før jeg drar på hytta, så er det kanskje ferdig karbonisert til jeg kommer tilbake :)

Er det det som kalles cold crash? Hvor kaldt? Hvor lenge? Skal jeg vente til etter at jeg anser brygget som ferdiggjæret? Dreper man ikke gjærrestene som jeg skal bruke til å karbonisere?
Ja. Ned mot 0-4C helst, men litt er bedre enn ingenting. Får du det ned mot denne tempen burde det bunnfelle på kort tid (dag eller to). Ja, sjekk sg med et par dagers mellomrom først - dog: US-05 på 12 dager pleier å være en done deal. Nei gjæren overlever helt fint, den går i dvale.

Du kan svirre / rugge litt på karet slik at det brytes opp. Det vil da trolig synke i løpet av noen dager - raskere om det settes kaldt >0 ⁰C
Unngå for all del ar det suges inn masse oksygen når du gjør dette. Ikke overdriv målinger med lokket av av samme grunn.

Tilbake
Topp