Fryser eller kjøleskap til lagring og gjæring?

Jeg ser det er mange som foreslår frysere vs kjøleskap? Hvorfor?

Jeg trenger noe til gjæring av både ales og lagere samt generell lagring av øl.

antar at det er greit med et kjøleskap, har selv planer om å prøve med en termostat som bryter strømmen til kjøleskap for å gjære lagerøl i.
noen som har prøvd det?
ser at flere bryggebutikker selger termostat for å sette i stikkontakten med 2m føler for å ha i kjøleskap, tror det er ca 700kr for den.
Jeg mixer vel noe av en termostat jeg har liggende selv.

Miguel skrev:

Det er vel bare smak og behag.
Jeg bruker fryser, og får plass til 2 stk 60-liters Speidel gjæringsdunker. Dette hadde jeg ikke fått plass til i et kjøleskap.

Lagrer i fryser p.g.a mine brygg lagres på tempraturer rundt 0-2 grader.
Gjærer i kjøleskap med stc-1000 og 9 meter frost-vakt kabel.

ole84 skrev:
antar at det er greit med et kjøleskap, har selv planer om å prøve med en termostat som bryter strømmen til kjøleskap for å gjære lagerøl i.
noen som har prøvd det?
ser at flere bryggebutikker selger termostat for å sette i stikkontakten med 2m føler for å ha i kjøleskap, tror det er ca 700kr for den.
Jeg mixer vel noe av en termostat jeg har liggende selv.

Stc1000 koster 20 dollar.  Da trenger du bare litt ledninger du finner på clasohlson eller biltema og littebitt kobleskillz. Mye billigere enn 700 kroner.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Så det et ingen teknisk grunn til at noen foreslår fryser?

Hatt jo selv brukt kjøleskap med stc og synes det fungerte helt fint.  Så jeg lurte på hva jeg ikke har skjønt når folk mener fryser is da shit.

Øldal skrev:

Men dette er vel ikke noe problem i et kjøleskap heller? 0-2 grader er vel overkommelig for de fleste skap vel?

edit: ser at det står with sensor, så også video på youtube, har aly klart untatt at jeg ikke vil lodde 230v koblinger...

Miguel skrev:
Øldal skrev:

Men dette er vel ikke noe problem i et kjøleskap heller? 0-2 grader er vel overkommelig for de fleste skap vel?

Du trenger egentlig ikke lodde. Får tak i ting du fester lederne i med skrue. Men hvis du ikke er komfortabel med 230 så er det like greit å avstå.

ole84 skrev:
 edit: ser at det står with sensor, så også video på youtube, har aly klart untatt at jeg ikke vil lodde 230v koblinger...

jeg trykket feil quote. Se svar over.

Miguel skrev:
Du trenger egentlig ikke lodde. Får tak i ting du fester lederne i med skrue. Men hvis du ikke er komfortabel med 230 så er det like greit å avstå.

da er den bestillt.

jobber til daglig med alt fra 230V til 132KV, så det skulle ikke være noe problem  ;D

ole84 skrev:
Miguel skrev:

da er den bestillt.

jobber til daglig med alt fra 230V til 132KV, så det skulle ikke være noe problem  ;D

Trodde du sa du ikke ville lodde 230.

nei, mener ikke lodding er godkjent på 230v.
mulig jeg husker feil der men..... sukkebiter er fine greier

Eit tips: Eg bruker eit kjøleskap med termostat. Det tok nokre månadar før eg la merke til at den mindre døra under var fryser... ups...

Bruker begge deler :) Stort kjøleskap med STC-1000 og frostvakt som utelukkende brukes som gjæringsskap. Og en stor fryser med UT-200 som primært brukes som kjøleskap/kondisjonering. Hvorfor? Får plass til 7-8 corny, en del flasker, gjær, osv. (noe jeg ikke hadde gjort i et kjøleskap) :)

Smak, behag og behov!

bulleland skrev:
Miguel skrev:

Det er vel bare smak og behag.
Jeg bruker fryser, og får plass til 2 stk 60-liters Speidel gjæringsdunker. Dette hadde jeg ikke fått plass til i et kjøleskap.

Funker der greit å gjære to dunker i en fryser mtp at det bare er den ene av disse som styrer temperaturen? Det er jo ikke sikkert at gjæringsforløpet er likt i de to dunkene. Får du lik smak og lik utgjæring hver gang?

Tilbake
Topp