Frustrert nybrygger

Planlegger mitt første bryggeri. Har bestemt meg flere ganger for ulike løsninger, men strander hele tiden på at det jeg ønsker ikke er å få tak i.

I utgangspunktet var planen en bb30, men denne er ikke å få tak i. Siste ukene har planen vært et biab-bryggeri  på eltema-kokeplata som Torvald skryter over, men denne er ikke å få tak i før ut i april.
Fat er i hus, men noha her i Trondheim har ikke co2-flasker tilgjengelig for tiden.
har
Irriterende å ikke komme i gang.

Er det gode alternativer til kokeplate og co2-flaske her i Trondheim?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Jeg bruker en 2 KW Kervel kokeplate kjøpt på Lefdal her i byen. Funker helt fint for koking av ~29 liter vørter i 36-liters gryte.

Det kan hende at Ola hos Petit Agentur har CO2-flasker på lager. Sjekk petit-agentur.no for mer info. Han skal forøvrig gjennom byen nå på fredag, så da kan du få den levert fraktfritt...

-- Tobias

Buanes skrev:
Planlegger mitt første bryggeri. Har bestemt meg flere ganger for ulike løsninger, men strander hele tiden på at det jeg ønsker ikke er å få tak i.

I utgangspunktet var planen en bb30, men denne er ikke å få tak i. Siste ukene har planen vært et biab-bryggeri  på eltema-kokeplata som Torvald skryter over, men denne er ikke å få tak i før ut i april.
Fat er i hus, men noha her i Trondheim har ikke CO₂-flasker tilgjengelig for tiden.
har
Irriterende å ikke komme i gang.

Er det gode alternativer til kokeplate og CO₂-flaske her i Trondheim?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Kan ikke hjelpe deg med tips på gass, men kjele kan jeg hjelpe med. Det enkleste er å kjøpe seg en 40l alu-kjele på båtbutikken i Fjordgata. (Krabbegryte)

På ebay får du varme-element: http://www.ebay.com/itm/BURCO-Water...?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item518dca685b
Bruk en slik hull-taker til blandebatteri for å lage hull, evt. fil disse til. (Hull-takeren kjøpes på ikea til ca. 30 kroner)

Kuleventil-opplegg kjøper du på Biltema. Jeg har en 0.5" bordgjennomføring i messing, en passende o-ring på hver side, selve kuleventilen, og en "flared" nippel fremst på kuleventilen.

Ellers så har jo både Elkjøp og Lefdal billige kokeplater på 2000W:
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WCP1/wilfa-kokeplate-wcp1

Takker for svar.
I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke denne lista som Torvald satt opp i en (veldig god) tråd om alternativ til BB30. Litt av poenget er å (i allefall prøve) unngå mange småkjøp og heller gå rett på det utstyret som vil holde over tid. Det er gode forslag over, men vil gjerne unngå å bygge inn varmeelement, og vil gjerne ha god kok med 3,5 kW toppen. Da faller vel krabbekjelen ut, da den er av aluminium?

Ser liksom ikke helt alternativene ut i fra ønskene mine. Hmm.
Ser ut som jeg må teste tolmodigheten og pent vente på at toppen blir tilgjengelig igjen.

Tilbake
Topp