Her har vi egentlig to spørsmål i ett. Det med spontangjæring og det med bruk av frukt i øl. Spontangjæring er veldig avhenging av mange faktorer, og jeg vil nok påstå at det kanskje er tryggere å gjære som vi er vant, altså med tilsatt gjærkultur. Spontangjæring foregår til vanlig på steder der villgjæren er godt etablert i gjæringshuset, som det også er i Belgia der det brygges geuze/lambic. Det vil ikke forundre meg om noe lignende gjelder for Hardangersider. Spør evt folka på Nøgne Ø som holder til i Grimstad, kanskje de har gjort erfaringer med villgjær i trakten der du bor.
Frukt i øl: det finnes her mange muligheter. På NM2008 så smakte jeg en Bringebærporter, som det var brukt frosne bringebær i. Jeg synes det ble et godt brygg, og man kan evt ta utgangspunkt i mengden med frukt, samt fremgangsmåten, i eget øl. Joakim har erfaring med å brygge en bringebærwitbier. Den var han ikke så fornøyd med, men etter litt lagring på flasker så tok smaken seg betraktelig opp. Bruk av frukt i øl medfører at det havner pektiner i ølet, noe som kan gjøre ølet mere uklar. Man kan bekjempe dette med pektinase (enzymer som bryter ned pektiner, brukes i vinlaging/-legging), eller man kan brygge en øl som i utgangspunktet er tåkete (witbier/weizen) eller mørk.
Det finnes også muligheten til å bruke fruktsaft, men man må huske på at saft for det meste inneholder sukker. En gang så fikk jeg gjæret utblandet saft, og endte opp med noe som smakte veldig lite frukt etter gjæring.