Fra fat til flaske?

Vet det er bakvendt, men vil det gå bra å karbonere på fat og så fylle på flasker med beergun e.l.? Holdbarhet, kullsyre osv... Tenker ikke på å fylle over på noen flasker for å ta med på fest, men for videre oppbevaring/konsumering. Liker flasker best ;D

Har gjort dette sjøl mange ganger for og ta med på fest. Visst det er for oppbevaring
tror jeg nok at det er større sjangs for at du kan være uheldig og konterminere øllet.
jeg brukte dog bare tappekran for fest som sagt. Kan være bedre med beergun da en tapper til bunn av flasken.

Det er ikke uvanlig å karbonere på fat før flaskefylling. Om du vil ha flaskene til å vare lenge bør du definitivt bruke Beergun eller mottrykksfyller, hvor du presser ut luften i flaskene med CO2 før fylling. Jeg har ennå ikke fyllt flasker ment for lang oppbevaring med Beergunen min, men jeg har latt øl fylt med mottrykksfyller stå i snart to år, og de smaker fortsatt bra (de er riktignok øl som er ment for lang lagring, old ale og surøl).

Ok, takk for svar! Formulerte meg kanskje litt feil i første innlegg. Det skal jo drikkes fortløpende 8) men de kan jo bli stående i 3-4mnd i verste fall, så da går det sikkert bra :)

Tilbake
Topp