Forvirret om gjærmengde

Jonna

I følge Wyeasts produktblad skal 1 Activatorpakke holde til 5 gallons eller ca 19 liter vørter med en OG inntil 60. Men når jeg sjekker MrMalty får jeg opplyst to pakker til samme mengde. Etter å ha lest til øynene blir store og våte om dette teamet her inne, skjønner jeg jo at de aller fleste støtter seg til MrMalty. Men jeg undres likevel over denne forskjellen.  :jaha: Er opplysningene Wyeast gir feilaktige?

Ok. Men irriterende er det likevel. Jeg laget en London Porter her forleden dag og hadde ved en feiltagelse kun kjøpt en pakke gjær. Men ettersom jeg kun satt med 22 liter i gjæringskaret lot jeg det stå til. Jeg skjønner nå at det ikke var så lurt. Men, men, det er av sine egne feil man lærer mest :)

Jonna skrev:
I følge Wyeasts produktblad skal 1 Activatorpakke holde til 5 gallons eller ca 19 liter vørter med en OG inntil 60. Men når jeg sjekker MrMalty får jeg opplyst to pakker til samme mengde. Etter å ha lest til øynene blir store og våte om dette teamet her inne, skjønner jeg jo at de aller fleste støtter seg til MrMalty. Men jeg undres likevel over denne forskjellen.  :jaha: Er opplysningene Wyeast gir feilaktige?

De er feilaktige i den forstand at det som står på pakken ikke endrer seg etterhvert som gjæren blir eldre...

Tilbake
Topp