Førstegangsbrygging - Vørter med voldsom OG

ThomasC

Norbrygg-medlem
Vi brygget i dag vårt aller første brygg med bryggesettet fra Bryggselv. Brygde et ekstraktbrygg, sparkling amber.

Vi fulgte oppskrift til punkt og prikke: Etter 1 times koking kjølte vi ølen ned, tok ca 9 liter vann i gjæringskar, helte over vørteren (var på rundt 10-11 liter) og fylte på med 5 liter vann til, og ristet godt. Når vi målte OGen, så var hydrometeret så høyt oppe i glasset at den ikke viste noen verdi! Er bekymra for at vi har gjort noe voldsomt feil, men kan ikke fatte hva det i så fall skulle være.. Noen som har opplevd noe lignende, og kanskje vet svaret på dette? Burde jeg være bekymret?

10544423_10152510598781140_155584047_n.jpg

Sist redigert:
Ser ut til å bli "sit der du sat" øl :)

.. er vel bare å fylle på med vann til riktig OG, om hydrometeret er riktig.

--

Etter an god natts søvn så fant jeg ut at det bare er jeg som tenkte helt feil...! Den ølen som er tappet oppi reagensglasset, er jo faktisk tappet oppi samtidig som vi tok det i gjæringskaret, så den ølen er jo vørter som hverken er tilsatt vann eller oksygen.. Takk for svar ellers, føler meg skikkelig dum nå..! (Er vel tilgivelig som første gang..?)

Prøvde å regne ut allikevel hva OG kan ha vært, så det jeg gjorde var at jeg husker vi hadde ca. 11 liter vørter, og 14 liter vann. Tok 14/11 = 1.273. Så hvis jeg hadde 28 ml vørter i reagensglasset, tok jeg 28*1,273 = 36, så fylte opp med 36 ml vann og ristet. Hydrometeret viser nå ganske ca 1,500. Høres det riktig ut? Til info brukte vi disse ingrediensene:

Ca 11 liter vann å koke opp i starten
Speciality grain - 113g Briess Caramel
113g Fawcett Pale Chocolate
56g Black Malt
3 kg Sparkling Amber ekstrakt (http://stavanger.bryggselv.no/products/maltekstrakt-sparkling-amber-15kg)
500g lys spraymalt (http://stavanger.bryggselv.no/products/spraymalt-lys-500g3)

Humle: UK Goldings 60 min
Hallertau 45 min
Williamette 15 min

Etter nedkjøling hev vi i 14 liter vann.

Igjen, takk for svar!

Tilbake
Topp