knutrw
Norbrygg-medlem
Da har jeg åpnet mine første flasker med infisert øl. Jeg brygget et juleøl som jeg baserte på Garms Midtvinterblot. Flasket først en kasse med ølet slik det var, og så for den siste halve kassen tilsatte jeg laktose. Jeg åpnet først en flaske av den første varianten, og denne var helt fin. Deretter åpnet jeg først en og så en til av laktose-varianten og begge disse flaskene var infiserte. Forskjellen mellom flaskene er da altså kun tilsetting av laktose og at i tillegg var dette brygget korket med kapsler fra Europris. Laktosen ble kokt opp ca samtidig med sukkerlaken, men siden den ble stående litt uten lokk på komfyren mens jeg flasket det første partiet, kokte jeg det opp på ny før tilsettingen. Kan også nevne at de to infiserte flaskene var de to siste flaskene som ble korket også. Jeg skal sjekke den første laktoseflasken som ble flasket også, for sikkerhets skyld. Gitt at hele laktose-partiet er infisert, er det noe jeg burde gjort annerledes? Jeg har gjort dette en gang før med samme fremgangsmåte uten problemer.